Fjerne kulilte.

Vi har en dyb beholder/brønd som vi gerne vil have renset.
Dybden er vel omkring de 6-7 meter og der har samlet sig en del slam/skidt i bunden af dem.

Vi kom så til at snakke om at det var da lige sådan et sted der kunne være kulilte, og det er vi så ikke så interesseret .

Men ? hvad går profesionelle ? Pumper de luft ned ? eller suger de den evt. kulilte op ?

Det bliver en slamsuger der kommer til at lave jobbet, men vi kom bare til at snakke om hvad brandfolk/redningsfolk gør, når du kommer ud for sådan en sag i f.eks gyllebeholdere eller fiskeskibe.....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt efter forholdene og hvad du skal lave, bruges friskluftforsyning eller røgdykkerudstyr. Røgdykkerudstyret er med tætsluttende maske og luftflasker på ryggen.
Ved ned gang i en kloakbrønd sænkes en iltmåler og/eller svovlbrintemåler ned for at måle ilt- og evt. svovlbrinteindhold.
svovlbrinte lugter som råden æg og er farlig ved at når du ikke kan lugte den er der ingen eller koncentrationen er meget høj. Hvis der i en brønd, som den du omtaler, konstanteres et lavt ilt indhold, kan man blæse luft ned i brønden. Men som regel vil man være iført friskluft forsyning og sikkerhedssele med en line op til sikkerhedsmanden.

fase
Man blæser luft ned, med en slange helt ned i bunden og så sænker man et måleapparat ned, og måler og ilt og svovlbrinte har de krævede værdier, inden man går ned i brønden.
(med det nødvendige sikkerhedsudstyr )
Eller man bruger friskluftsudstyr, med maske.

Men er det bare en brønd der skal renses, vil jeg anbefale du får en slamsuger til det.


Vi prøver igen, i morgen --
Koriosum: I gamle dag gjorde man ligesom i miner. Sænke et bur med en Kanarie fugl ned. Hvis den holdt sig på pinden var det ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Takker for svarene. Nu er det et job vi ikke selv laver, men vi kom bare til at snakke om hvad man gjorde professionelt
Nu tror jeg så heller ikke at der skal folk derned, men at sut-aage ;-) klarer det oppefra.

-Men tak for svarene..

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Til søs har vi måleaperater der måler ilt (O2), Svovl-brinte (H2S) og Kulilte (CO) og på tankskibe også for eksplosiv atmosferre (%LEL=% lower explosive level).
Reglen er man skal "ventilere vel", dvs. mekanisk ventilation i mindst 12 timer, gerne 24+, og så skal man måle før personer går ind i det "lukkede rum".
Der ud over skal man have en "personlig gas detektor" der måler de samme 3-4 værdier, således at hvis man f.eks. kommer i en "gas lomme" advarer denne måler herom.

Har der været farlige produkter i, så skal der bruges specielle måle glas-rør til at måle for ting så som benzene, amoniak, høje koncentrationer af H2S, VCM (Vinyl chloride monomer) og mange andre muligheder man kan måle for.

I gamle dage, havde man en til to ål boende nede i sin drikkevands brønd, da de holdt rotterne ude, og sørgede for at holde vand-kvaliteten god.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis