Tyndpuds af vægge indvendigt?

Hej

Jeg skal have taget noget cellotex af ydervæggene i mit gamle hus fra 30'erne.

Jeg ved ikke, hvordan råmuren ser ud indvendigt, men jeg frygter at den er temmeligt "grim" med mørtel der flyder ud mellem stenene som jo så tidligere har været skjult af celotex'en.

Der skal også fræses ud til noget el.

Jeg tænker på hvad den bedste måde at renovere væggene er.

Er det noget med at fylde eventuelle huller ud med alm. mørtel og så bagefter tyndpudse som vist i denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=M7CwIjc1Eis
eller denne:
https://www.youtube.com/watch?v=JS7uMUUVxIM

I videoen siger han godt nok, at det er til udvendigt. Men der er vel ikke noget i vejen for at bruge samme materiale og metode indvendigt også - eller hvad?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor tror du væggene er grimme ? Det kommer jo an på om der har siddet celotex oprindeligt hvilket ikke nødvendigvis er tilfældet.
Du kan sagtens finde nogle fint pudsede vægge som dig er lidt ødelagte.

Sker det ville jeg tro du kan klare dig med at spartle og evt lidt mørtel hvis der er meget store huller. 

Ask
AskH. skrev den 16-04-2021 10:48:56

Hvorfor tror du væggene er grimme ? Det kommer jo an på om der har siddet celotex oprindeligt hvilket ikke nødvendigvis er tilfældet.
Du kan sagtens finde nogle fint pudsede vægge som dig er lidt ødelagte.

Sker det ville jeg tro du kan klare dig med at spartle og evt lidt mørtel hvis der er meget store huller. 

 Jamen det er en god pointe. Jeg tror, at de er grimme fordi en bekendt der havde et hus fra næsten samme tid havde virkeligt grimme vægge da han tog cellotex af. Der betød det så ikke så megte, fordi de byggede op med træskelet og isolerede indvendigt. Det gør jeg ikke.

Hvis de IKKE er grimme, så er det helt fint.
Jeg vil bare rigtigt gerne have en plan for det, hvis det skulle vise sig der er grimme. Og den plan vil jeg gerne have inden jeg tager hul på projektet, så jeg ikke lige pludselig står i noget jeg ikke ved hvordan jeg skal løse. Rettidig omhu og alt det der   
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ok.

Men hvad du skal gøre afhænger meget af hvad du finder. Hvis væggen decideret er lavet til at blive skilt så der ikke er gjort meget ud af pudse arbejdet kan den være meget ujævn også kan du ikke starte med tyndpuds men er nød til at pudse hele væggen op i strandmørtel. Derefter kan du lægge et lag tyndpuds eller spartel til slut for en glat flade.

Er væggen plan og jævn men lidt grov kan du gå direkte til tyndpuds.  

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også