Påforing af 95mm reglar/spærtræ på 195 mm spærtræ med hulplader

Er i gang med en tilbygning hvor spærene (nye) er 45*195. De burde jo så have været 295 mm, men det er for sent nu. 

Jeg skal derfor have påforet 95 mm regal eller spærtræ på de 195 så jeg ender på 280, inden jeg så krydsisolere med 45 mm.

Er der nogle der ved hvor store hulplader der skal bruges, og hvor tæt disse skal sidde.

Måske der er en alternativ og lettere måde at fastgøre dem på. (Jeg har fx nogle meget lange skruer (6.0*180), men ingeniøren kan ikke lide dem, da de kan flække træet.)  

Jeg har kigget på lignende tråde, men der er det ofte gamle spær der får monteret opretning på siden, og det er ikke lige det jeg er på udkig efter.

På forhånd tak :) 
Er i gang med en tilbygning hvor spærene (nye) er... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
På mindre huse med banevareplast som undertag forudsættes tværgående reglar at afstive spærret sideværs, både for vind med også for udknækning under lodret belastning.

Hvis du har nedstroppet loftet 50mm med normplader skal du altså flytte kræfter på tværs af normpladerne for at afstive dit spær.

Hvis bygningen har fast undertag af brædder eller krydsfiner er der nok ikke det store problem.

Ingeniør født med ti tommelfingre
Jeg synes ikke det lyder som om trådstarter vil lave tværgående reglar. Det lyder som om tagspær øges parallel med spær.
Så på den måde giver dette ikke noget i forhold til vindbelastning, ( vindkryds )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kan godt ske du har ret i din tolkning af opbygningen, jeg læser “krydsisolere med 45 mm” som om han vil lave traditionel krydsforskalling på undersiden af sin 95 mm påforing, og så ser jeg bare en typisk opbygning med gips beklædning på krydsforskallingen. Men det kan være trådstarter kan kaste lys over hvorledes opbygningen er tænkt.

Ingeniør født med ti tommelfingre
Jeg opfatter det også som forskalling der ligger vandret. Men ikke "tværgående reglar"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for de gode svar ;) Krydsforskalling ligger vandret ja, så regler skulle side lang på langs af spær. Jeg har vindkryds direkte på spærene og der er jo taglægter på bagsiden (bølgeeternit-tag). Så tænker ikke det er er problem med nedsteopning. Men er der ikke træls at de er smallere end de 45 mm som spær er? Altså de påforede lægter?
Annonce
Ingen betydning, man bruger det også på gamle spær der er 120 - 150 mm det er bare et spørgsmål om at skære isolering til. Det skal jo helst ligge i krydslag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Med vindkryds og lægter er der ikke et issue i at lave nedstroppet loft nej :-)

Ingeniør født med ti tommelfingre
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis