Påforing af 95mm reglar/spærtræ på 195 mm spærtræ med hulplader

Er i gang med en tilbygning hvor spærene (nye) er 45*195. De burde jo så have været 295 mm, men det er for sent nu. 

Jeg skal derfor have påforet 95 mm regal eller spærtræ på de 195 så jeg ender på 280, inden jeg så krydsisolere med 45 mm.

Er der nogle der ved hvor store hulplader der skal bruges, og hvor tæt disse skal sidde.

Måske der er en alternativ og lettere måde at fastgøre dem på. (Jeg har fx nogle meget lange skruer (6.0*180), men ingeniøren kan ikke lide dem, da de kan flække træet.)  

Jeg har kigget på lignende tråde, men der er det ofte gamle spær der får monteret opretning på siden, og det er ikke lige det jeg er på udkig efter.

På forhånd tak :) 
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville helt klart bruge skruer. Har arbejdet med tag- og væg-elementer hvor spærtræ blev samlet med skruer. Har ikke oplevet at træet flækkede. Eventuelt kan du bore ind med 10mm bor så du kan nøjes med kortere skruer. Du skal så have en lang bit.
Og du kunne jo give en streg PU når du samler. Så behøver du ikke så lange  skruer

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg ville ikke på-fore med reglar men med en lægte. Det er det man kalder nedstropning.  så sætte  50 - 80 mm hulplade LINK for hver ca. 1500 mm afhængig af hvordan det passer. Men mindst 3 stk på hver hvis det er op ad skråvægge..
Det har jeg brugt på en gammel hus og det virker rigtig godt. Men kan også bruge lægtestumper i stedet for hulplader, men fordelen er at isolering ikke skal tilskæres omkring hulplader og at isolering kan komme ind over lægten. Du skal ikke være nervøs for den sideværts stivhed. Det kommer når næste lag forskalling monteres. Monter den yderste i hvar ende og at træk et par snore, så retningen kommer allerede i det lag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er det af hensyn til styrken at dine spær skal være 280 mm høje, eller er det kun på grund af isoleringstykkelsen?

Søren O
Søren O, det er kun pga. isoleringen. 
Lægte fylder ikke så meget som en regel, så du har mulighed for at isolere mellem spær og lægte. Mineraluld isolerer ca. 3 gange så godt som træ, så du vil få en kuldebro hvis du har en massiv opbygning i træ.

Søren O
Nårh. Så den skal flyve lidt væk fra spæret, sådan at jeg kan komme isolering imellem? :D Det tog mig lige et øjeblik at fatte...
Det var det jeg skrev "isolering kan komme ind over lægten"
En fordel er naturligvis opretningen. Det kan justeres meget når du skruer det fast.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I forlængelse af ev elmands forslag vil jeg nævne at hulpladerne passende kan sidde skiftevis på hver side af spærret.

Hvis man vælger løsningen med 6mm skruer kan man altid forbore for at undgå flækning, men det er en noget mere omstændig løsning end løsningen med norm-/hulplader og beslagskruer.

At have afstand mellem de to emner du samler med normpladerne vil jeg være mere påpasselig med, afhængig af hvorledes din tagkonstruktion er opbygget.

Ingeniør født med ti tommelfingre
Jeg forudsætter at hans tagkonstruktion er i orden. så det er loft forskalling og beklædning
Jeg læser flere steder at man har nogle ok spær men ønsker tykkere lag isolering. Så har jeg ikke forstået systemet med at sætte en høj reglar ind for at nu ind til forskalling.
I tilfældet med 45mm brede spær og evt. 36 mm brede lægter så er det ok med hulplader fra begge sider. Men ved bredere spær går det ikke.
Titommelingeniør:  Hvad er problemet med en afstand ? ? / nedstropning

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis