Længde på havehus med carport

Jeg er igang med at planlægge et havehus/anneks til mit sommerhus, og vil i den forbindelse gerne lave carport i forlængelse af dette.
Huset vil ligge 2.5m fra skel og 5m fra vej som loven kræver.
Loven siger også at væggen mod nabo samlet max må være 12m, men jeg er i tvivl om det også gælder en åben carport?
Havehuset vil jeg nemlig gerne lave 7m x 5.5m med den brede side mod nabo, og 6m carport, men så ender jeg på 13m hvis carport tæller med.
Gør den det?
I så fald må jeg lave huset lidt mindre!
En mulig løsning kunne være at taget på carport stikker en meter ud over stolperne, men jeg ved ikke om man tæller til ende på tag eller stolper i sådan en situation.

Håber nogen er kloge på sådan noget og kan hjælpe :)
På forhånd tak!
Mvh Andreas
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Du skal nok lige læse op på bestemmelser for afstande m.m. Det er på flere områder dobbelt op ved sommerhuse. Her fandt jeg en forklaring.
I boligområder er det tilladt at opføre udhusbebyggelse (eksempelvis garage, carport, udhus, drivhus, overdækket terrasse) tættere på skel end 2,5 meter, hvis:
  • Den samlede længde af alt byggeri mod naboskel og sti maksimalt er 12 meter
  • Byggeriet ikke har vinduer eller døre mod sti og naboskel
  • Byggeriet maksimalt er 2,5 meter højt
  • Vand fra byggeriets tag bliver på din grund, når og hvis det regner
På fritidsgrunde (eksempelvis sommerhuse) skal al udhusbebyggelse som udgangspunkt placeres mindst fem meter til skel. Hvis du dog opfylder punkterne ovenfor, må du gerne placere udhusbebyggelse 2,5 meter fra skel.
Så hvis du går 5 ind fra skel så kan det være lidt større. Carport tæller også som udhus byggeri, og man regner ikke udhæng med som er maks. 0,5 m

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik, tak for svaret! Ja, jeg havde godt læst det du pastede, jeg bør som du siger nok læse det et par gange mere :)
Jeg har desværre ikke plads til at flytte det 5m ind på grunden da det så vil ligge for tæt på hovedhuset. Jeg overvejer i så fald at droppe carporten helt, så må bilen bare blive lidt våd når det regner :)
Ja det er sikkert løsningen, da de 12 m gælder hvis man er på 2,5 m afstand. Ellers må tegningen ændres så udhuset ligger lidt på den anden led. Længden tæller kun som den længste side imod 1 skel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
yep, men nu er det lige der vi gerne vil have det, så vi slagter den carport :)
Jeg havde også tænkt på at sætte en dør på den side mod vej, men det kan jeg godt se at det kommer heller ikke til at ske!
Det er lidt spøjst fordi der ligger allerede et gammelt havehus på samme sted, dette har et stort vindue der vender mod vej, men måske reglerne så anderledes ud dengang de byggede det!
Tak for dine svar!
Ah ja, sti... jeg forvekslede sti med vej fordi vores grusvej mest ligner en sti! Super, min dør er reddet! Tak :)
Hvis du allerede har et havehus, er der vel “bare” en ombygning. Prøv at spørge på teknisk forvaltning.

Søren O
de 12 meter kan “forlænges” ved en nabohøring.
Få lavet en tegning der viser dine bygge planer, og så gå til teknisk forvaltning og søg en bygge tilladelse.
Hvis det er "helt ud i skoven", kontakter de dig ofte relativt hurtigt, og siger du skal ændre på et.

Min svigermor havde foruden hoved huset, et vaske skur op af huset, en lille overdækket terrasse, 1 lille karport, 1 karport/garage og et gæstehus på sin sommerhus grund i Kaldred
De fik at vide at de gerne måtte "lukke" de overdækkede enheder (terrasse og karporte), men ikke bygge flere bygninger, da de var kommet over 50m² udhuse.

De har nu lukket den lange karport i forbindelse med skuret, samt den overdækkede er lavet om til et ekstra værelse i hoved huset, så står den lille karport tilbage til anhængeren + brænde, og bilen holder udenfor nu.

 

Søren O skrev den 16-04-2021 21:18:13

Hvis du allerede har et havehus, er der vel “bare” en ombygning. Prøv at spørge på teknisk forvaltning.

 God ide, det vil jeg gøre. Vi har dog uanset hvad tænkt os at pille det ned da det bare står på fliser samt har asbest holdige tagplader. Jeg tænker jeg gerne vil have støbt og isoleret fundament pga. Den ene halvdel af havehuset skal være anneks og den anden værksted.

Jeg tænker når de ser jeg vil lave nyt og større fundament, så er det ikke længere bare en ombygning, men det er måske et forsøg værd.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis