Simpelt lav-det-selv kan udløse store erstatningskrav efter salg af hus

Jeg faldt over den her og er lidt blæst bagover:

https://aumento.dk/ny-dom-hussaelger-havde-pyntet-paa-ejendommen-og-blev-doemt-til-at-betale-erstatning/

Moralen er at alle (specielt herinde) skal huske at være meget grundige med at opgive ALT det lav-det-selv vi har lavet i tidens løb, når tilstandsrapporten udfyldes. Undlader man noget så kan hammeren falde og man kan tabe 100k på noget så simpelt som et gipsloft - det går nemlig under betegnelsen selvbyg eller medbyg (hvis man har fået prof. råd/assistance)!!

Jeg håber højesteret går ind i den på et tidspunkt for ellers begynder det at bliver uoverskueligt at lave selv mindre ting selv.
Jeg faldt over den her og er lidt blæst bagover:... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis tømrermesteren selv sætter et loft op i sit hus, er det så "selvbyg"?

Venlig hilsen
Knud
jetz skrev den 21-04-2021 10:00:35

 Ikke et utænkeligt udkomme - at man kommer til at kunne købe rådgivningsbistand til at udfylde en tilstandsrapport korrekt   

 Det er vel en ret oplagt ydelse den bygningssagkyndige kan tilbyde. Altså gennemgang af oplysningsskemaet samtidig med gennemgang af huset


Ask
jetz skrev den 21-04-2021 08:55:50
Du løber derfor en risiko (indtil retspraksis ændrer sig), hvis du selv begynder at lave skøn over hvad der er 'selvbyg/medbyg' og hvad der ikke er eller hvilket detaljeniveau du vil opgive ved salg. Fuld deklaration ved salg er derfor eneste værn sådan som det ser ud nu.

Jeg så helst at den blev prøvet i højesteret  og hvis de er af samme opfattelse, så vil det være rart med en decideret vejledning til hvordan man skal udfylde sælgeroplysningerne i tilstandsrapporten. 
Temmelig enig i det kan være svært / umuligt at vide sig sikker i hvor en evt grænse går....
For hvad er selvbyg/medbyg..... Inkluderer det at man har skiftet en pakning i et blandingsbatteri, skiftet en stikkontakt ud med en tilsvarende, har malet fx udvendigt træværk.... Eller malet stuen og lagt en akryl fuge i hjørnerne der lige fjerner / dækker de helt små revner......
Omlagt en terrasse....

Jeg tænker de fleste ikke vil kalde de ting jeg listede som egentligt selvbyg / medbyg, men hvordan en rets instans vil se det er jeg da i tvivl om...

Det jeg mener er faktisk at man kan have temmelig svært ved at lave den fulde deklaration over selvbyg/medbyg..... For hvad er byg, hvad er vedligehold, hvad er forbedringer.....

MVH Njord
knudr skrev den 21-04-2021 10:10:54

Hvis tømrermesteren selv sætter et loft op i sit hus, er det så "selvbyg"?

 JA, der er jo ingen regning med tilhørende forsikrings ansvar......


MVH Njord
Jeg bor i en lille by i Sønderjylland der kan man få et 70ér hus i original stand til 400.000-500.00kr dvs der er max 400.000kr til en total renovering. Kan ikke se der er plads til udført håndværker arbejde i dette regne stykke. Så i nogle områder i Danmark kan det blive lidt svært hvis der bliver dømt hårdt på gør-det-selv arbejde. 
Annonce
Det er jo netop derfor at du skal vedstå alt gør det selv arbejde i tilstandsrapporten. Det vil self få betydning for prissætningen, men du kan ikke dømmes for noget.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
primo-ct skrev den 25-04-2021 20:58:13

Jeg bor i en lille by i Sønderjylland der kan man få et 70ér hus i original stand til 400.000-500.00kr dvs der er max 400.000kr til en total renovering. Kan ikke se der er plads til udført håndværker arbejde i dette regne stykke. Så i nogle områder i Danmark kan det blive lidt svært hvis der bliver dømt hårdt på gør-det-selv arbejde. 

 Præcis som kovas skriver - gør-det-selv er ikke dømt ude, du skal bare skrive alt ned som du har lavet. Det er klart at en køber som får sådan en lang liste af lav-det-selv på et hus vil tænke sit og det kan påvirke prisen.

Igen - selvbyg/medbyg har altid skulle opgives i huseftersynsordningen, så en lav-det-selv-totalrenovering af et billigt hus i Sønderjylland ville i alle tilfælde skulle oplyses, men det er nyt at småtingene skal oplyses for at have ryggen fri.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også