Hvad betyder tallet på displayet på boschfyr ?

Hej forum.
Mit Bosch gasfyr har et display mellem de to drejeknapper til varme og varmt vand. Hvad er det helt nøjagtigt det tal viser , for mit fyr svinger mellem 35 og 48. Synes ikke det gjorde det for noget tid tilbage ,når man kiggede på fyret i længere tid.
Havde en vvser ude og lave service på det, og han mente det var 5 år siden , at der sidst var lavet service på det. Så det tog tid at få det renset helt 😁
Jeg troede så , at det med at det springer 10 grader ca  ville holde op igen , men det gør det stadigvæk. Bruger vi varmt vand stiger tallet til 88 ca, og det har det altid gjort, i det år vi har boet i huset . Er der nogen der kan hjælpe mig ? På forhånd tak.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har haft et fyr magen til.

Tallet viser kedeltemperaturen, dvs. hvor varmt der er inde i fyret nu. Det tal vil svinge meget - især når fyret skifter over til at varme brugsvand i varmvandsbeholderen. Så kan den ryge op på 80-90 grader.

Når den varmer vandet til varmekredsene vil det være med en mere stabil temperatur, der dog stadig svinger som dét du oplever. Det er helt normalt.

Mvh. AllanE
I øvrigt vil jeg anbefale at tegne et serviceabonnement på fyret. Det er for lang tid at vente 5 år med at få lavet service på et ældre fyr. Når de laver service og renser fyret, plejer forbrændingen også at blive justeret og fyret vil derefter forurene mindre og bruge mindre gas, når det er vedligeholdt. Så det er ikke kun en "tabt omkostning" at få lavet service.

Mvh. AllanE
Allan E . Mange tak for det fine svar . Jeg skal ikke kunne sige , om den ikke har svinget i perioder første gang jeg iagttog fyrets udfoldelser 😀 , men nu her  svinger den mellem 35 og 48 kontinuerligt. Den holder lige en pause omkring de 48 og så falder den til 35 stille og roligt og forfra.  
Det vil med andre ord sige , at det er regulatoren til venstre "termostaten" , der bestemmer fremløbstemperaturen, og tallet i displayet skal jeg ikke fokusere på?

Vi er helt enige med de 5 år , derfor har jeg tegnet en 2 årig aftale med firmaet. Vi overtog huset i foråret sidste år, og måtte konstatere at vedligeholdelse har været lavt prioriteret.
Huset har et 16 kW pillefyr monteret i garagen , som kørte helt fint, indtil et professionelt firma, fik det sat helt ud af kurs , og det resulterede i 2 tilbageslag på 2 uger, så slog over på gasfyr , hvilket vi har mulighed for. Men meningen er, at det skal slås over på pillefyret igen, når jeg finder en kompetent mand til at indstille det. 
Ja, det er helt rigtigt. Drejekontakten til venstre bestemmer fremløbstemperaturen til radiatorerne og dén til højre bestemmer hvor varmt brugsvandet skal være.

Når du ser tallet falde til ca 35 og så stige til 48, vil du samtidig kunne se et lys i lampen med en flamme-tegning. Det betyder at fyret er i gang med at brænde naturgas og dermed varme kedlen op. Så vil tallet stige indtil fyret slukker igen. Mere moderne fyr kan styre hvor kraftigt der skal brændes og det kører derfor lidt mere stabilt, mens dit fyr er mere "tænd" eller "sluk".

Bemærk, at hvis du har udestyring på fyret, så er venstre drejeknap ikke så relevant, da den bliver overstyret af den mere avancerede styring. Her er et billede af mit gamle fyr. Den hvide sektion med små drejeknapper til højre er udestyringen. Så hvis du har sådan en, så behøver du ikke at tænke på venstre drejeknap.


Mvh. AllanE
Super. Så har jeg fanget noget af det, vvseren lærte mig 😀
Så hvis fyret ikke melder fejl, burde det som udgangspunkt være i orden , med de forskellige følere m.m ?
Mit fyr har kun de to drejeknapper og ingen udestyring , men vvseren nævnte for mig , at "afgangsrøret" kan være en fordel at vinkle lodret , så vinden ikke kan blæse direkte ind i fyret . 
Annonce
Ja, alt er ok, medmindre den melder fejl.

Udestyring og "afgangsrøret" har i øvrigt ikke noget med hinanden at gøre. Udestyring betyder bare, at fyret selv regulerer fremløbstemperaturen ud fra hvor koldt der er udenfor. Dvs. ved minusgrader vil fyret automatisk skrue op for varmen i radiator. Det skal du gøre manuelt (hvis nødvendigt) på drejeknappen.

Mvh. AllanE
Så har jeg udtrykt mig forkert 😀 Det med afgangsrøret var mere i forhold til om det i specielle situationer med storm kan være svært for fyret at holde gang i flammen , når det blæser direkte ind i fyret. 
Lidt ældre tråd, men tager den lige op i forrhold til mit bosch fyr som måske er lidt nyere men samme drejeknapper.
Mit varmer også forbrugsvand op til 88 grader.
Jeg troede bare at jo højere temp i VB, desto mere kalk.

Er det forkert? 
PS. Jeg har afkalker på vandet så det er ikke hårdhed 21 mere, men en 7-8 stykker.

Katmus
88°C på det varme vand er nok lige i overkanten. Sæt temperaturen på det varme vand ned til 55°C. Der er ingen grund til at varme det op til 88°C, og jo højere temperatur jo større kalkudfældning.

fase
Det ideelle er ca. 55 grader. Men det er samtidig sådan at du kan tage længere bad hvis temperaturen er lidt højere. Så skal der blandes mere kold vand i med bruse termostaten, og man kan bade lidt længere.
Er det er fordel ? Ja det må du selv afgøre. Er der teen-age børn kan det være en fordel at vandet bliver kold. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis