Vurdering af gulvkonstruktion

Jeg er flyttet i et ældre hus fra 1936 med en stuebygning, som er fra 1940'erne. Stuebygningen var oprindeligt en lille fabrik. Historien er, at man lavede ventilationshuller (på størrelse med en mursten) lige over terrazzo-gulvet, for at ventilere rummet og sikre at evt. gas slap ud.

Den tidligere ejer, som vi har købt af, lavede det om til beboelse i 1978. I den forbindelse lavede man et spånplade-undergulv i stuen med isolering under. Der er lavet mellemrum mellem isoleringen og det oprindelige terrazzo-gulv. Dette mellemrum ("krybekælder"?) er nu ventileret via de oprindelige ventilationshuller. Se min tegning nederst.

Det giver et virkelig koldt gulv - især i nærheden af hullerne, da der dér ikke var plads til isolering - og jeg er slet ikke sikker på at det er nødvendigt med hulrummet. Huset er jo ikke født med krybekælder og det støbte terrazzogulv var oprindeligt det primære gulv.

Mit spørgsmål er: Jeg vil gerne droppe "krybekælderen" og fylde op med isolering, men kender ikke konstruktionen under det oprindelige terrazzo-gulv. Derfor ved jeg ikke om der er et kapillarbrydende lag.

Hvordan kan jeg finde ud af om terrazzo-gulvet er tørt nok / uden opstigende fugt?

Her er en tegning af konstruktionen:

Mvh. AllanE
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når det tidligere har været fabrik kan du godt regne med at muldlaget er gravet væk ( måske ) og fyldt op med sand. Der er ikke isolering eller kapilærbrydende lag
Men Terrazzo gulv er vandtæt, så der kan ikke komme opstigende fugt derfra. Så jeg ville lukke huller og isolere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lige nu bliver evt opstigende fugt vel ventileret bort, bla pga varmepres ovenfra hvis der ikke er damspærre, så lidt svært at vide om terrazzo + beton (?) reelt er tæt?

Et par forslag.
- Lim et stykke dampspærre ned imod terrazzo i nogle dage og se om der dannes fugt bag plastikken.
- Bor eller slå et hul og se om der er drænlag under (og om det er tørt).
- Gentag test med plastik hen over hullet.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej Allan

Ja når vi har gamle huse er det rent gæt væk om man der kapillar lag og hvor meget der er..
Jeg går ud fra at du ikke har i sinde at skifte det nuværnerne gulv i har.

Men til problemet.
du har jo heldigvis små inspektions huller "ventilationshuller"
der burte du kunne få en arm ind og tage fugt målinger af.
1: Luftfugtigheden
2: gulvstrøer
3: terrazzo
4: Radon målinger inden for "ikke i krybekælder/ huldrum"
gerne flere steder.

Når du har gjord det ville jeg lukke ventilationshuller midlertidig, helst helt tæt. i ca en måneden hvor du tager dine Radon målinger inden for. igen

når der er gået en månedes tid ville jeg tage fugt målinger igen
1: Luftfugtigheden
2: gulvstrøer
3: terrazzo.

vil mene at det først er der man kan tage en fornuftig vurdering om fjerne ens ventilationshuller og fylde det op med isolering.

hvis du vil beholde det nuværnerne gulv


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Mange tak for jeres svar.

Lige nu er gulvene stadig intakte i stuen, dvs. jeg kan ikke komme ned til terrazzoen og lave tests med dampspærre og bore huller endnu. Og ventilationshullerne er med riste, så der er også lukket af. Men jeg løfter snart nogle plader af og så kan jeg lave tests.

Der er i øvrigt dampspærre mellem gulvpladerne og isoleringen.

@ev elmand: Er terrazzo altid vandtæt? Dvs. er det efter din mening sikkert at fylde op med isolering?

@BOFL: God ide at klistre dampspærre på. Det må give et rimelig tydeligt billede, så det kan jeg prøve når jeg er kommet lidt længere kan fjerne en gulvplade. Hvorfor vil du gentage plast-testen efter der er boret?

@Mcarpenter: Jeg har før taget et bræt op ved terrassedøren og kan lige nøjagtigt få nogle fingre ned dér, men ikke mere end det. Jeg vil prøve at lægge en fugtmåler ned under gulvet, som du foreslår. Om ikke andet, kan det fortælle om der er meget fugtigt allerede nu. Hvad mener du at radon-målingerne kan vise? Der ér forhøjet radon i stuen nu (svinger mellem 100-200), så det forestiller jeg mig kan tyde på, at der ikke er super godt ventileret under gulvet.

Mvh. AllanE
Hej Allan.

Du ville jo helst gerne slippe af med det kolde træk far gulvet af og det meste af trækket kommer jo fra dine ventilationshuller. og eventuelt dårlig isoleret  
men der er en fugtspærre i gulvet og den vil helt afgjort afhjælpe mod Radon det samme med ventilations.

Men det jeg ville frem til med en Radon test.
lige nu ligger nu og "svinger mellem 100-200Bq/m3"
------------------------
Hvis du laver en test hvor du lukke ventilationshuller midlertidig.
Exempelvis; at din måling vil ligge mellem 250-350Bq/m3
Skulle du nok overveje det kraftig inden du fjerner ventilation
om du vil lave en lappe løsning eller gå hele vejen og lave en beder løsning Ang: gulvkonstruktion

Om du har forhøj fugt eller ej i gulvet vil midlertidig lukning af ventilation, ikke skade gulvkonstruktion hvis det kun er i kort tid
------------------------

Om terrazzo er "næsten helt Vandtæt". Men det er så afgjort en af de bedste gulvbelægninger man kan have.
mod modstandsdygtig og stærkt
Men du har jo ingen garanti for at det ikke er flækket nogle. nu når du ikke kan se gulvet i sit fulde
------------------------
klistre dampspærre på for at teste mod fugt. for du ikke så meget ud af. for der er fugt i materialet.
men hvor meget det er, det er er interessant.

du skal holde dig under 20% fugtighed i træ konstruktion ellers har du fare for Svampeangreb.
der for skal du have en fugt måler der måler dit prosent.

Så hvis du lukker for ventilation månedes tid har en fugtighed under 15%
så ville jeg godt ture at.

Det bliver
Lukke ventilations og isoler med ESP.  Men det bliver ikke efter bogen. Sider med bogen "Træ 41 Træguvle"

Hvis ikke så vil jeg købe nogle nye hjemme sko

 


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis