Fodlister

Min hustru og jeg skal have sat fodlister op, på loftet. 
De skal saves i smig men det hele er en smule skævt hist og her i vores gamle hus.
Jeg har kigget på flere videoer på YouTube og en bruger en smigvinkel og andre laver snydesmig.
Men kan man lave snydesmig på lister der er helt lige.. Altså uden udskæring hvis i forstår?
Et andet spørgsmål er,
Nogle saver listerne fra hjørne til hjørne, andre giver dem lidt ekstra så de laver en lille bule udaf, og så trykkes på plads.
Min hustru mener det er for at få smigvinklen helt ud i hjørnerne....
Vores skal bare limes op.
Hvis i også mener man skal give dem lidt ekstra, hvor meget snakker vi så om?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke lave ordinær smig, det vil altid åbne sig. Det du kalder snydesmig er den almindelige måde at lave det på. brug fintakket håndsav og skærekasse. Selv ved lidt skæve vinkler ses det ikke med følgende metode.
Fra toppen saver du et stykke ned i fodlisten i smig, Der efter saver nu 90 grader fra bunden lige bestemt så det rammer hvor smig er på forkant. Der saves præcis til det toppunkt på fodliste på det laveste sted. Så knækkes stykket af og du arbejder lidt med et stemmejern, meget skarp kniv eller hobbykniv. På den måde kommer der en lille 45 graders flap som er spids hvor der rammer modparten på det højeste sted, medens den er lidt tykkere hvor modparten er lavere. Fordelen er at fodlister kan give sig lidt uden at du kan se en åbning.
Det er smartest hvis fodlister er malede på forhånd. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvordan og hvorledes så med længden? 
Den skal ikke være ret meget længere end "det korrekte" men det må godt stramme lidt.
Jeg har lige en rettelse til min forklaring:
Jeg skev at du skal save 90 grader fra bunden, Men det er ikke altid det bedste. Nogen gange sidder modstående fodliste ikke helt lodret, og så skal du rette din savning efter dette. 

Godt, jeg prøver lige på nogle andre gamle fodlister først.
Tak for hjælpen 👍👍😁😁
Ja der skal lidt øvelse til. Det vil nok flække lidt de første gange. Men selv om din flig ikke er helt skarp på fronten, så ses det mindre end ordinær smig som åbner sig.
Ved udvendige hjørner kan metoden ikke bruges. 

Ja det er derfor jeg vil øve på nogle gamle fodlister.
Tak for hjælpen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også