Gulvvarmeshunt via radiator

Hej. Vi ønsker at lave gulvvarme på vores førstesal, som skal styres via en gulvvarmeshunt samt dertilhørende styring. Skal der trækkes rør til shunten helt nede fra gasfyret, som befinder sig i kælderen, eller kan disse trækkes fra den nærmeste radiator, og derfra føres videre til alle rummene vis shunten? :)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer an på hvor store rør der er på til dine radiatorer på nuværende tidspunkt, samt hvor mange m² du skal have gulvvarme på.
Hvis du er "heldig" er der et stort hoved rør-par, der er større end dem der går til hver radiator, og så er det store rør-sæt højst sandsynligt "godt nok".
Er der derimod "kun" 3/8" rør over hele fronten, så kan du godt komme i problemer med at kunne få varme nok frem til shunten, til trods for man går mange grader ned fra fremløbs temperaturen til shunt cirkulations temperaturen.

 

Det ligner et klassisk 3/8" rør, og så har du næppe varme nok disponibel.
Kan du evt. kigge ude i skunken, om der ligger et større rør som din radiator bliver koblet til derinde?

 

Jeg har også denne samling. Men hvis nu det ikke er muligt via denne løsning, vil det så være muligt at trække det nede fra gasfyret af?

Det er altid muligt at trække nye rør fra fyret, det er bare et spørgsmål om hvor besværligt og hvor dyrt det er.
De rør du har fundet dér ligner også at være 3/8" det hele, så der er du ikke bedre stillet.

Hvor gammelt er huset, og hvilket energimærke har det? Det har meget at sige for hvor stort et varme forbrug du vil have med opvarmning af førstesalen, og dermed også om det bare er mig der "er for forsigtig" eller om det kan lade sig gøre.

 

Annonce
Huset er fra 1959. Energimærke F, da vi købte det, men har sidenhen fået hulmursisoleret det samt fået 400 mm på loft og 400 mm i skunk.
Samlingen ligner 3/4 " jeg mener at kunne skimte det på den blindprop der sidder nederst til højre. Der ses også en reduktion øverst ved den strømnings T
Så jeg er ret sikkert på at du kan trække det den vej.
Er det meningen at gulvvarme skal erstatte radiatorer, så belaster de ikke flowet samtidig.
Du kan måle røret udvendig.
  • 3/8” = udvendig diameter: 17,5 mm
  • 1/2” = udvendig diameter: 21,3 mm
  • 3/4” = udvendig diameter: 26,9 mm 
  • 1” = udvendig diameter: 33,7 mm


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis