Hvor kan man købe enkeltglasvinduer på mål?

Jeg skal til at bygge en overdækket terrasse til sommerhuset og vil lave et “lukket” hjørne hvor jeg vil have enkeltglas fastrammevinduer i sommerhusstil.

MEN jeg kan ikke finde nogen stedder på nettet hvor man bestille dem - alle de store vinduesfirmaer har kun lavenergiglas og jeg ønsker det lette (og billige) enkeltglas.

Hvem kender det rigtige sted?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skærer den lokale glarmester for dig.
Eller en google søgning LINK

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg læser spørger som om han søger vinduer, med enkeltlagsglas i.  ikke ruder, men hele vinduer🙂

Spørgsmålet er om der er marked for at have en produktion af disse..

Edit: jeg stødte lige på disse
Willab om det er billigt? Njah.. 🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg har tidligere set det som udestueelementer, og jeg kan se, at det stadig findes: https://www.sparvinduer.dk/udestueelementer/

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej alle tre og tak for svar.

Ja, det er et færdig vindue med enkeltglas jeg efterlyser.

Willab kommer tæt på det jeg ønsker, men de har kun hele fag som går fra gulv til loft. Jeg er ude efter et kvadratisk vindue på ca. 120x120 cm.

Udestueelementerne fra Spar-vinduer kan kun bestilles med lavenergiglas, som jeg ikke synes passer ind i stilen til et gammelt sommerhus.

Det skal åbenbart ikke være nemt at købe gammeldags vinduer...

MVH Kim
Du kan også kaste dig ud selv at lave det alt efter hvor store håndværksevner du har kan du jo lave samlingerne i hjørnerne mere eller mindre fancy. Du kan evt. købe træet hos Københavns listefabrik.

https://www.kbhlistefabrik.dk/produkter/karmtrae?gclid=Cj0KCQjwpdqDBhCSARIsAEUJ0hPjAy9pi9OLoYeREaoTKqVYfEqjHJzTL78u02f_rRuC-6kDLQgt5VcaAu_8EALw_wcB 
Annonce
Har du tjekket steder så som genbyg.dk, DBA eller G&G for gamle eksemplarer til billig afhentning?

Det er ikke ret nemt at få fat på vinduer med enkelt lags glas mere, da det er et lovkrav at det skal være en hvis lavenergi klasse når man sætter nye vinduer i sit hus idag, hvorfor der ikke rigtigt er nogen producenter tilbage.

Sidste løsnings mulighed er at kontakte en snedkermester, og få ham til at bygge vinduesrammerne til dig, og så selv kitte enkelt lags glas i, eller gå "all in" og lave det hele selv "fra bunden".
Nogle af de første sæsoner af bonderøven viser han hvordan man reparerer gamle sprosse vinduer, og skifter råddent træ ud, måske du kan få inspiration derfra til hvordan du skal bygge nye. (Og nej, jeg kan ikke sige et konkret afsnits nummer)

 

Fastramme vinduer er ret lette at lave. Du laver en ramme af lægter/reglar eller lignende. Måske som en del af selve konstruktionen. Lister sømmes fast hele vejen rundt i rammen ud imod ydersiden. Glas sættes i og der på-sømmes lister på siden ind imod terrassen. Så har man et fast vindue. Skal det være rigtig smart lægges et stykke vindues tætnings bånd på listerne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vinduesproducenterne kan jo lave alle størrelser af vinduer. Kan man ikke få dem til at levere det uden glas. putte en liste i så det passer med et enkelt glas. det får man skåret der hvor elmanden linkede til.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis