Hjælp til gulvvarme løsning

Hejsa, håber på lidt hjælp til at blive klædt på til at tale med VVS'ere. For føler det er sin sag når man ikke er inde i det. Vi er i gang med et større projekt om at etablere gulvvarme i vores hus. Det bliver gjort i faser. Lige nu er vi i gang med 3 rum som vist på billede 1. Vi skulle gerne ende op som på billede 2, med 14 kredse. Jeg lavede tidligere et opslag om gulvvarme mønster, da aftalen med VVS'eren er, at jeg skulle lægge slangerne. Jeg er nu blevet i tvivl om hans kompetencer inden for gulvvarme og har været i dialog med flere andre VVS'ere. Men min oplevelse er, at de i højere grad vil levere noget jeg ønsker og ikke nødvendigvis det der er bedst for gulvvarmen.

Jeg har selv gravet ud og der er nu lagt isolering. Jeg er i tvivl om hvordan gulvvarmen skal etableres og får også flere forskellige tilbagemeldinger fra vvs'erne. Nogen vil trække alle pex-rør ud i bryggers til ét samlet teknikrum. Andre vil etablere en shunt i entreen til de nærmeste kredse og noget teknik i bryggerset til de kredse der er nærmest bryggerset. Alt sammen et samlet system til slut.

Hvad er bedst taget i betragtning at det er faseopdelt?

Jeg er i tvivl med entreen. Der kommer til at være et klædeskab og i bunden af dette har vvs'eren (nuværende) allerede forberedt plads til noget fordeler rør til vand/cirkulationspumpe til gæstebadeværelset ved entreen. Er i tvivl om der også vil være plads til 8-10 kredse pluds en shunt i et skab der er ca. 1,3 meter bredt.

På forhånd tak!


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor er din primære varmekilde placeret i huset?

 

Steensen skrev den 13-04-2021 18:21:51

Hvor er din primære varmekilde placeret i huset?

 Lige nu er varmekilden elradiatorer. Men vi har genvexanlæg i bryggers og har planer om en luft-vand som vil blive placeret ikke langt fra bryggers. Det bliver placeret uden for værelset overfor bryggers. 

Jeg tror du roligt kan overlade det til VVS manden. Det væsentlige er at du / i udtrykker jer klart om aftaler. Og ligeledes får skrevet et referat som beskriver hvad der er aftalt.
Mht. til selve metoden så virker begge metoder lige godt, men det kommer jo an på hvordan det rent praktisk kan laves. Når det skal laves i faser så skal noget af det jo virke på et tidligt tidspunkt.
Varme shunten kan sidde foran brugsvands fordelere. Det bør placeres i forskellig højde så det er muligt at servicere.
Du skal få gulvvarme shunt placeret ret tidlig i forløbet så du selv kan montere de enkelte rør efterhånden som du kommer frem. Det er den eneste måde de kommer ordentlig op ad gulvet.
Hvis du derimod blot ender med alle rørene i en "skidestak" så bliver det noget rod selv om vvs`r gør sit bedste. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal tænke over hvilken føringsvej du vil have alle kredsene til at løbe, især når du vil til at lave det hele "i etaper".
Men jeg er sikker på din VVS'er, som el-mand også skriver, er i stand til at komme med et brugbart oplæg, og så må i lave et "opstarts møde" med et referat, hvor f.eks. dine skitser bliver inkluderet, så i kan blive enige om hvad der skal laves af for-arbejde, hvilken sekvens, samt hvem der laver hvad.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis