Terrasse konstruktion

Hej Alle

Har endnu ikke mål og form helt på plads på min terrasse, men vil gerne spørge til den grundlæggende struktur / afstand
Formen vil formentlig være ca. 9 meter lige langs huset. i venstre side ca. 2 meter ud fra huset og i højre side ca. 6 meter ud fra huset .. (og så den sidste kant mellem de 2 og 6 meter ude..)

Den skal stå ved siden af huset - kan godt skrues fast på huset.
Har ca. 40 cm fra jord til overside af terrasse.
Gulvet må IKKE gynge/fjedre, så planlægger 40 cm mellem strøerne/spær/hva-de-nu-hedder.

Belægning er endnu ikke planlagt, men kontruktionen kan pakkes ind fra alle sider, så konstruktionen bliver ikke synlig - Vakler lidt mellem stål og trykimpregneret træ.
Ved godt stål er dyrere, men holder vel også længere, og tillader længere spænd mellem støttepunkter.
 
Påtænker at "bore" en meter ned med pælebor, stille et 110mm afløbsrør ovenpå hullet, og så fylde op med beton og sætte en stolpefod i toppen, hævet et par cm. over betonen og så lægge stolpe i stolpefod.
Pr. komplette stolpe har jeg regnet med ca. 100 kr. i materialer - og så tager de jo lidt tid at bore og blande beton.. 

Er der nogen bud på hvor mange meter man kan have af afstand mellem stolper ved forskellige størrelser / typer spær uden at risikere at noget fjedrer / gynger ?
Kan godt lure at man kan nøjes med færre punkter med stål, men kan ikke lure hvor mange færre. og hvor langt der skal være mellem stålene for at strøer ovenpå ikke fjedrer ..

Håber nogen kan gøre mig lidt klogere ?
På forhånd tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er jo også nogen som laver sådan en terrasse på mange punkter. Det kan være fliser der ligger på noget grus for hver ca. 2 m inde under konstruktionen. Der er ingen grund til at komme til frostfri dybde ved terrasse.
Så der hvor det er 2 m er der en række flisepunkter og så opefter til de 6 m med 3 rækker flisepunkter
Det giver den konstruktion der gynger mindst, selv ved danse arrangement. .
Så skal der være lidt stolpesko i hjørner så en orkan ikke løfter terrassen op 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Risikerer man ikke fliserne danser lidt i højde ?

Hvis brædder skal gå ud fra huset ...
Hvor langt skal der så være mellem de strøer der går ud fra huset.. som jeg gætter er dem der understøttes pr.. 2 meter...
Og så lægger jeg strøer på tværs med 40 cm mellemrum..
- hvor store skal strøer ud fra huset være?
- hvor store skal strøer på tværs være ?

Fliser ligger som du nivellerer dem til. Men det er ikke vigtigt. 
En rem fastgjort på huset. En række fliser lidt under 2 m ude ( så de ikke ses udefra), en rem over flisepunkter på langs af terrasse, som kiles op til niveleret højde og så dine strøer pr. 40 cm. henover.
Kigger man på Palsgård træ for tung tag så er det 45 x 120 mm 60 - 80 cm afstand.
Så ønsker du 40 cm på grund af gulv så vil det være ok. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Yoda

At anlægge en terrasse der ikke gynger. kan i godt lave uden at lave den på stål
alt kommer jo an på tykkelse af materialerne.
Men en afstand på 40 cm mellem strøerne er et fint mål. til en til terrassebrædder på 28x120mm
hvis du går længer ned i tykkelse ville jeg tage en afstand på 30cm mellem strøerne

Men som "Erik" også er inde på kan man uden problemer lave en terrasse, der ligger direkte  oven på terrænet som er punkt understøttet og kilet op, det skal selvfølgelige en stabil undergrund.

Du kan se princippet her "https://www.lav-det-selv.dk/projekter/id/2453"

Men mig bekend er der ikke nogle krav der skal opfyldes når vi snakker terrasse.
Men på min terrasse  brugte jeg 89 understøttelser, men jeg hade ikke mulighed gulvstrøer støre and 45x95mm

Hvis du laver din terrasse med "Min: 45x150mm" gulvstrøer vil jeg sige du kan have 100cm mellem dine punkt understøttelser. på 30x30 filser, "fliser kan du få hos mig for en pose kaffe :)"

så vil hele familien kunne danse uden at den giver efter.

en ting er at side at læse en masse, men hvis i kender en Tømrer der vil drikke en kop kaffe for i mere ud af
snakke med ham/hende angående opbygning. og planlægning.

Ellers lav en skitse over hvordan terrasse skal se ud..
og hvad terrasse beklædes med. skal jeg gerne lave en tegning over hvordan i kan lave den.
og hvordan jeg ville gripe det an.

hvad jeg får ud af det "en aften til at gå :)"

                           


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis