Et par hurtige spørgsmål til træterrasse projekt

Konen siger jeg skal have lavet en træterrasse. Den skal være i målene 3,4mx13m. Her er et par ting der forvirrer en amatør:

1. Jeg planlægger at bygge rammen ved at skrue en rem ind i soklen. Skal der tagpap mellem trærem og sokkel for at undgå fugt?
Derefter monterer jeg strøerne med bjælkesko.
2. Hele terrassen punkt-understøttes af fliser fra tidligere terrasse og klodses op. Er det nok så bare at slå stolpespyd i jorden i siderne og enden (hvor der ikke er sokkel) for hver 2. m og fastgøre stolperne til selve rammen? - Eller vil I anbefale stolpesko og støbning i frostfri dybde for hver strøer?

Just
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sætte rem på sokkel uden tagpap. Det har ingen betydning.
I stedet for bjælkesko ville jeg nok save 1/2 ned i remmen og lidt af enden på strøerne. Men det er mere for at lave det uden bjælkesko.
Du kan have stolper som graves ned, stolpesko med støbning eller andet. Det giver ikke den store forskel når det hele hviler på flise "fundament" Det som er nedstøbt eller nedgravet skal kun holde terrassen nede i blæsevejr, og det er meget lidt vindbelastning der kan komme på sådan en flade ved jorden.
Ved terrasser er det ikke så nødvendigt med den frostfri dybde. Der er jo ikke noget der revner eller andet ved en smule hævning/sænkning  vinter / sommer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er sikkert beton sokkel, så man kan bruge 6 mm karmskruer. Men de har den ulempe at de umiddelbart ikke trækker træet ind imod sokkel. Men det kan afhjælpes ved at bruge typen med større hoved og så bore 8 mm hul i træet.
Jeg ville nok bruge rawlplug med passende skruer. Det kan være 6 x100 skruer ind i 8 mm plugs. Du borer først et passende antal 9 mm huller i remmen. Bagefter borer du igennem rem med 8 mm betonbor og skubber rawplug igennem hullet, Det sidste stykke banker du den ind med skruen. Når der mangler ca. 30 mm skrues resten ind. Husk endelig at bore langt nok ind. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svaret, det vil jeg give et skud!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis