Beton pool frostsikker dybde?

Hej, vi står overfor at begynde udgravningen til en beton pool opbygget i fundablokke med stål og 52,5N cement i betonen. Poolen vil have halvt nedgravet, men ca. 20 af poolen vil være lavt vand, så den del vil reelt ikke være nedgravet overhovedet. Jeg kommer derfor i tvivl om det potentielt kan give et problem i forhold til frost?

Helt konkret så vil konstruktionen være en 30cm bred/60cm høj fundablok 'mur' hele vejen rundt, så vil der være ca. 20cm overflow rende som er 15cm lavere end muren hele vejen rundt og så selve poolkanten på 30cm bred og 80cm høj (20cm højere end muren rundt om) med vand op over kanten. Det der vel på moderne dansk hedder Perimeter Overflow Pool.

Poolen vil på sit dybeste sted være 150cm, hvilket betyder at inkl. beton bund og underlag at vi kun lige når ned i 90cm, mens ca. 20% af poolen nok kommer til at have en dybde på 80cm eller mindre og dermed basalt set står på jorden, da vi selvfølgelig gerne vil undgå at grave mere ud end nødvendigt.

Vil frost være en problem for sådan en konstruktion?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det tror jeg da bestemt, det skulle jo helst ikke revne.
Den bedste metode er nok at lave en sokkel i hele bassinets størrelse, og i frostfrit 90-120 cm efter forholdene.
Så laver du en sandpude inde i bassinet til de ønskede højder.

Ved ikke hvis der er en sandpude ned til frostfrit i hele bassinets størrelse, om så soklen ikke behøves at være med ned.

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, jeg tænkte på om den ydre mur skulle ned i frostfrit hele vejen rundt, men jeg vil gerne undgå at skulle grave ud i hele bassinets størrelse bare for at fylde det med sand. Det er mange m3 jord der skal graves væk, bare for at fyldes med sand eller EPS eller andet materiale. Det gør det både mere besværligt og dyrere.
RNS-E skrev den 13-04-2021 12:45:11

Ja, jeg tænkte på om den ydre mur skulle ned i frostfrit hele vejen rundt, men jeg vil gerne undgå at skulle grave ud i hele bassinets størrelse bare for at fylde det med sand. Det er mange m3 jord der skal graves væk, bare for at fyldes med sand eller EPS eller andet materiale. Det gør det både mere besværligt og dyrere.

Lav det rigtigt, og græd kun en gang   

 


Vi prøver igen, i morgen --
ja - hvad vil du foreslå at jeg har under betongulvet? Jeg har en 6m3 granitskærv i overskud fra et andet projekt og tænker jeg ville bruge dem. Så fibertex dug, 7-10cm granitskærv som kapillarbrydende underlagt og så støbe betongulvet herpå. Jorden er ren ler i den dybde. 
Jeg har ikke selv så meget forstand på det så tag det med et grant salt.
Først og fremmest, så er der forskel på de forskellige landsdele og deraf også antal dage med frost og temperatur.
Sønderborg havde i 2011, 51 dage med frost (laveste -6) mens Herning havde 77 (laveste - 12). Kilde: DMI.dk
Så hvis poolen er er fyldt med vand året rundt, så skal der noget frost til, før jorden under fryser og derved ændre sig.
Dernæst så kan du altid støbe "pæle" ned pr. 1 meter som understøtter kanten.
Så hvis du bor i et område hvor temperaturen oftest er højere end resten af landet så ville jeg selv ikke være så nervøs ved ikke at komme ned i 90 cm. dybde.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg havde lidt de samme tanker. Men der skal jo kun én periode med hård frost til at ødelægge det man har lavet. I December 2010 var der jo -21,5 grader i Hvide Sande som ligger ud til vandet og der var dagsfrost i flere uger :-) Jeg kunne se med de 3 uger vi havde her i år at fliserne løftede sig.

Men er det virkelig nok at lave sådan en form for 'punktfundament'? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis