Viktorialerum / Depotrum adgang

Hej i gode LDS'ere

Jeg er i fuld gang med at ombygge køkken/stue til køkkenalrum.
I denne forbindelse har vi valgt at bruge et lille rum ved siden af køkkenet til viktorialerum.
Væggen ind mod dette rum bliver med 5 højskabe (60cm)
Vi overvejer nu om vi skal lave adgang direkte fra køkken, igennem et af højskabene.

Er der nogen der lavet det samme eller lign. og vil dele råd og erfaringer til dette?
Er 60 cm. adgang stort nok i hverdagen?


Mvh.
Fcb83
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mener jeg så en lignende løsning i Hammerslag i sidste uge - tror jeg! Men hvad skulle fordelen være i dit tilfælde? - du vinder ingen plads ift bare at lave en dør/åbning i væggen - tværtimod gør du adgangen mere besværlig. Derudover skal skabene gå til gulvet uden høj sokkel, ellers skal du lave et trin over soklen. 

Mvh Troels
TRRA skrev den 13-04-2021 07:37:36

Mener jeg så en lignende løsning i Hammerslag i sidste uge - tror jeg! Men hvad skulle fordelen være i dit tilfælde? - du vinder ingen plads ift bare at lave en dør/åbning i væggen - tværtimod gør du adgangen mere besværlig. Derudover skal skabene gå til gulvet uden høj sokkel, ellers skal du lave et trin over soklen. 

Det var mere for at have en lidt wauw faktor med et "skjult viktorialerum, samt det vil se pænere ud med skabsløsningen. mht. soklen var planen at placerer den på lågen så den åbnede sammen med lågen, men stadig flugtede med soklerne på de andre skabe når det var lukket.

Døren/åbningen kan ikke blive meget mere end 65cm, pga. de andre højskabe. og at jeg har en dobbelt terrasse dør.

Mvh.
Fcb83
Jeg har lavet et sted hvor rummet under en trappe er udnyttet til viktualierum, og samtidig nedgang til kælder ( gulvlem) Her har jeg netop sat sokkel fast på den bevægelige skab. Sokkel på de høje skabe kan nok rykkes lidt frem, så du ikke får så stor en klods bagud på den bevægelige. 
Her er indgangs døren 67 cm og det kan man fint komme ind af. På grund af hylder m.m. så er nedgangen til kælder lidt besværlig, men da der er en form for gelænder at tage fat i så er dette ingen problem.
Det skal siges at "min" indgang er direkte ind. Du skal jo igennem en "gang" på 65 cm så det er lidt dårligere.
Kan du ikke udnytte pladsen lidt bedre hen imod radiator ved at ende-stykket også er hængslet ?
Eller lave en højere og knap så bred en radiator.? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har set det flere gange i nye huse, der virker det ikke trængt eller besværligt at komme ind. Soklen har været gjort fast med et pladebeslag bukket som et s, så det flugter med resten af soklen.

Det virker som en fin løsning. 

ev elmand skrev den 13-04-2021 10:58:20

Jeg har lavet et sted hvor rummet under en trappe er udnyttet til viktualierum, og samtidig nedgang til kælder ( gulvlem) Her har jeg netop sat sokkel fast på den bevægelige skab. Sokkel på de høje skabe kan nok rykkes lidt frem, så du ikke får så stor en klods bagud på den bevægelige.
Her er indgangs døren 67 cm og det kan man fint komme ind af. På grund af hylder m.m. så er nedgangen til kælder lidt besværlig, men da der er en form for gelænder at tage fat i så er dette ingen problem.
Det skal siges at "min" indgang er direkte ind. Du skal jo igennem en "gang" på 65 cm så det er lidt dårligere.
Kan du ikke udnytte pladsen lidt bedre hen imod radiator ved at ende-stykket også er hængslet ?
Eller lave en højere og knap så bred en radiator.? 

 Hej Erik

Endnu engang tak for de gode råd & kommentarer.

Jeg vil da lige overveje dit forslag, men ifølge vores oprindelige plan, ville dette ikke kunne lade sig gøre. Da området over radiator skulle være "integrerede/indbyggede" hylder mellem væg og højskabe.


Mvh.
Fcb83
Annonce
Mbs skrev den 13-04-2021 15:45:59

Har set det flere gange i nye huse, der virker det ikke trængt eller besværligt at komme ind. Soklen har været gjort fast med et pladebeslag bukket som et s, så det flugter med resten af soklen.

Det virker som en fin løsning. 

 Hej Mbs

Tak for kommentaren. Det var også sådan jeg havde tænkt soklen skulle laves.
Har ladet mig fortælle at disse løsninger findes i flere køkkenfirmaer, så tænker jeg skal ud og kigge og selv fornemme "pladsen"

Mvh.
Fcb83
Den ambitiøse løsning vil være at sænke alle skabe ind i væggen. Dvs tage pladsen på bagsiden - hvis det kan lade sig gøre for døre og vægge 

Mvh Troels
TRRA skrev den 14-04-2021 07:14:28

Den ambitiøse løsning vil være at sænke alle skabe ind i væggen. Dvs tage pladsen på bagsiden - hvis det kan lade sig gøre for døre og vægge 

 Ja, det kunne have være lækkert, men ikke muligt ift. som du nævner det, døre. Og mister ligeledes viktualierummet hvis jeg gjorde dette.


Mvh.
Fcb83
Du skal overveje om din radiator inde i "hullet i hjørnet" vil kunne klare at varme noget som helst op, da den kommer til at være meget indelukket, og dermed får ret begrænset naturligt luft-flow.
Du kunne overveje om du evt. skulle få fat på en lang og lav radiator, som du kan sætte ovenover dine højskabe, og så få lavet "varme kanaler" ala en radiator skjuler under/bag/igennem dine højskabe. (indtag i soklen, og en stribe huller oppe ved loftet som udblæs).

60cm kan blive en udfordring som passage, hvis man er en anelse buttet.

 

Steensen skrev den 14-04-2021 10:45:28

Du skal overveje om din radiator inde i "hullet i hjørnet" vil kunne klare at varme noget som helst op, da den kommer til at være meget indelukket, og dermed får ret begrænset naturligt luft-flow.
Du kunne overveje om du evt. skulle få fat på en lang og lav radiator, som du kan sætte ovenover dine højskabe, og så få lavet "varme kanaler" ala en radiator skjuler under/bag/igennem dine højskabe. (indtag i soklen, og en stribe huller oppe ved loftet som udblæs).

60cm kan blive en udfordring som passage, hvis man er en anelse buttet.

Jeg tænker ikke det bliver noget problem med radiatoren ved at sætte et højskab 15cm. ved siden af. Og nogle 30cm dybe hylder ovenover. Der er også stadig 2 andre radiatorer i rummet. Højskabene går til 5 cm. under loftet, så ingen mulighed for at sætte radiator der.

Måske slikskabet skal være i viktualierummet. For bred til døren = Ingen slik 😁😁

Mvh.
Fcb83
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis