Installation af dataudtag

Kære alle i kloge lds hoveder

Jeg står i den situation i mit rækkehus fra 2007, at jeg ønsker at installere et dataudtag på vores kontor på 1. salen. Huset er et 2 plans hus (stue + 1. etage), hvor teknikrummet befinder sig på toilettet i stuen.

Udtaget jeg ønsker at etablere data ved, er i dag blændet, og der er forberedt til hhv. telefon og Coax. Det er disse kabler jeg ønsker at erstatte med data. Udfordringen for mig er, at når jeg forsøger at fjerne de gamle kabler, så er de urokkelige. Jeg har forsøgt hvor min kæreste står ved teknikskabet, og jeg trækker i kablerne, men intet sker. Vi har også forsøgt at kommunikere gennem tomrøret, men ingen lyd går igennem.

I morges havde vi en teknikker forbi, da vi ikke selv kunne løse problemet. Han mente det var en meget simpel ting at ordne, men endte desværre med at måtte gå igen, uden at have løst problemet på samme grundlag som vores.

Jeg nægter at give op, og ønsker her på falderebet at høre om der er nogen af jer kloge hoveder der har nogen fifs til at løse vores problem. Vi har også forsøgt med en søgefjeder, men det er som om den roder rundt inde under vores parketgulv når vi forsøger at køre den ned gennem udtaget.

Jeg ser frem til at høre fra jer.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke et billede eller beskrivelse af de nuværende kabler. Det er svært at udtale sig om uden at vide, hvad der i forvejen.

fase
Hej S. Fabrin

Det har du helt ret i. Jeg har lige lagt 2 billeder op af hhv. kontakten og teknikskabet. Inde bag dækslet sidder tomrørene øverst.De orange kabler er telefonkablerne, de hvide er Coax kablerne. De farvede kabler i udtaget er alle fra de store orange du kan se i teknikskabet. Det bukkede i kontakten er Coax.

Bedste hilsner

Mathies
Prøv at tage afdækningerne af, så det er til at se, om der er nogle trækaflastninger. Skal du bruge det kabel, der er i udtaget nu. Ellers prøv at sætte støvsugeren til at suge i den ene ende af tomrøret og se om der er sug i den anden ende. Hvis der er det, binder du en tynd snor sammen med f.eks. et stykke stof, der næsten fylder tomrøret ud, og suger snoren igennem. 

fase
Hej 

det er desværre det der er min udfordring. Der sker intet, det er som om det er lukket helt af :-(

Er det muligt for dig at tage afdækningerne på gruppetavlen og udtaget af, så det er muligt at se om det telefonkabel, du har, kan bruges. Det kræver, at der er fire par (8 ledere).

fase
Annonce


Det undersøgte elektrikeren. De skal desværre skiftes kablerne :-(
Dit såkaldte teknikskab ser godt nok alternativt/hjemmefusket ud.
Der ser ud til at være nok ledere i dit udtag til at du kan etablere en data forbindelse, blot du ikke skab bruge PoE.
Du kan sagtens lave en ethernet forbindelse på 4 ledere. 

Elektronikteknikeren
Nu er det ikke sikkert at elektrikerens udsagn er rigtigt. Jeg ville prøve om det kabel kunne bruges. For at give en anvisning kræver det, at du viser parsnoningen på kablet. Tag afdækningen af, hvor udtaget skal laves, så det er til at se parsnoningen og farverne.

fase
tak for svar i to. Som jeg forstå det, så lyder det på jer som om at jeg kan bruge de eksisterende kabler i væggen til Ethernet, så længe jeg ikke bruger PoE. Jeg tænker dog at det ikke vil leve op til Cat6A standard? Elektrikeren udtalte at det ikke kan bruges til Ethernet det eksisterende kabel, men måske han ikke har ret her? - Vedr. Teknikskabet kan jeg kun sige at jeg er enig. Det er fra huset blev bygget, og jeg verificerede med elektrikeren at alt er i orden. 
Hvis der er 4 ledere, så kan du kun lave en 100mbps forbindelse (forudsat at lederne er parsnoet).

Prøv at fjerne afdækningen ved dit panelunderlag, så du kan se hvad du laver. Det lyder ikke som du rammer røret, hvis din søgefjeder kommer løst ind under gulvet. Hvis der både er coax og telefonkabel i røret, vil det i øvrigt være vanskeligt i det hele taget at få en søgefjeder ind i røret.

Hvor langt er der fra "teknikskabet" til udtaget?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis