Installation af dataudtag

Kære alle i kloge lds hoveder

Jeg står i den situation i mit rækkehus fra 2007, at jeg ønsker at installere et dataudtag på vores kontor på 1. salen. Huset er et 2 plans hus (stue + 1. etage), hvor teknikrummet befinder sig på toilettet i stuen.

Udtaget jeg ønsker at etablere data ved, er i dag blændet, og der er forberedt til hhv. telefon og Coax. Det er disse kabler jeg ønsker at erstatte med data. Udfordringen for mig er, at når jeg forsøger at fjerne de gamle kabler, så er de urokkelige. Jeg har forsøgt hvor min kæreste står ved teknikskabet, og jeg trækker i kablerne, men intet sker. Vi har også forsøgt at kommunikere gennem tomrøret, men ingen lyd går igennem.

I morges havde vi en teknikker forbi, da vi ikke selv kunne løse problemet. Han mente det var en meget simpel ting at ordne, men endte desværre med at måtte gå igen, uden at have løst problemet på samme grundlag som vores.

Jeg nægter at give op, og ønsker her på falderebet at høre om der er nogen af jer kloge hoveder der har nogen fifs til at løse vores problem. Vi har også forsøgt med en søgefjeder, men det er som om den roder rundt inde under vores parketgulv når vi forsøger at køre den ned gennem udtaget.

Jeg ser frem til at høre fra jer.
Kære alle i kloge lds hoveder Jeg står i den... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For mig lyder det som om, at det du kalder tomrøret i virkeligheden er to korte tomrør, som blot går ned under gulvet, hvorefter kablerne ligger uden tomrør men fastgjorte under parketgulvet.
Et gammelt telefonkabel giver i hvert fald ingen høj datasignaleringshastighed på en netforbindelse.
jenshøj skrev den 12-04-2021 22:29:49

Hvis der er 4 ledere, så kan du kun lave en 100mbps forbindelse (forudsat at lederne er parsnoet).

Eller sagt med andre ord - de fleste wifi-routere der er solgt i de sidste 8-10 år outperformer det let og hvorfor så bøvle med kabler. Mange kabler laver også interferens pga uregelmæssig twisting så throughput er i praksis lavere.

De gamle kabler skal ud, lidt silikone ind i røret og blæse forsigtigt med kompressor, gentages i begge ender, kræver selvfølgelig det ligger i rør hele vejen. Ellers er man nødt til at "tage chancen" og bruge et af de gamle kabler som træksnor.

Når der skal trækkes nyt så brug slim kabler og træk et ekstra med igennem, kræver dog som regel at man crimper stikket og ikke bruger de billigste med "gafler".

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

hej alle. Tak for nogen gode bud og svar. Jeg ønsker helst at køre kablet. Jeg tænker også at der enten er lukket af, eller en håndværker i forbindelse med lægning af gulvet måske at slået et søm igennem. Det kukke godt tyde på at jeg må gennem den store tur med at fjerne noget gulv og kigge ned :-(
Hvis du tager noget af gulvet op, og der ikke er rør hele vejen, så sætter du et stykke rør i med et par polykonmuffer plastmuffer til skjult installation. Måske trækker du også et ekstra tomrør.

fase
mathies.ludvigsen skrev den 14-04-2021 11:22:45

hej alle. Tak for nogen gode bud og svar. Jeg ønsker helst at køre kablet. 

 Jeg kan nu sagtens følge dig så håber du får det hen ;o)


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis