Topplade ved indbygningscisterne

Hej
Jeg skal lave kassen rundt om en indbygningscisterne. Det er en Geberit (Duofix Omega, top/frontbetjent, højde 82 cm). Når jeg kigger i den medfølgende manual, kan jeg ikke se, at det er nødvendigt at lade den øverste topplade være løs, som det ellers bliver beskrevet mange andre steder på nettet. Som jeg forstår det, skal toppladen være løs for at man kan slukke for vandet og komme ind i selve cisternen, hvis der skulle være noget galt med toilettet. Geberit-modellen har har ventilen inde i cisternen og adgang til cisternen bag betjeningspladen. Jeg har svært ved at se, hvad jeg vinder ved at kunne fjerne toppladen. Er det korrekt forstået, at det i dette tilfælde derfor ikke er nødvendigt, eller er der noget jeg har misforstået?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du sætter bare pladen fast med samme fugemasse, som du bruger til at fuge i hjørner og langs gulvet. Så kan pladen altid fjernes, hvis der skulle opstå behov for det. Det er korrekt at al servicering af cisternen foregår gennem hullet bag betjeningspladen.

fase
Sæt blot toppladen fast og på plads hvis vandet er ført korrekt ind i cisternen. Altså uden samlinger uden på cisterne og med ubrudt yderrør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Takker igen.. Når man kigger på forskellige vejledninger, fx https://www.xl-byg.dk/artikel/montering-af-vaeghaengt-toilet.htm, lukkes Ballofix inde bag gipspladerne. Derfor kan jeg ikke helt se, hvad det giver, at kunne se samling ved cisternen. Hvis jeg skal kunne lukke for vandet, inden det løber ind i cisternen, kræver det vel at jeg derimod laver en lem nede ved ballofixen. Det kan jeg derimod ikke se nogen der gør.

Mvh.
Rasmus 
Det skal absolut  lukkes inde. Der følger en lukke hane med i monterings sæt til dette toilet. Så det kan serviceres igennem trykknap hullet.  
Ja den vejledning følger ikke lige min opfattelse omkring skjulte samlinger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jo, men den Ballofix, der sidder i udløb i væggen, har jeg ikke adgang til, med mindre jeg laver en lem i kassen. Den ende, der monteres i cisternen,  kan lukkes inde fra cisternen. Derfor giver det for mig ikke så meget mening, at lave toppladen løs, som det gør at lave en lem, så vandet kan lukkes derfra, hvis der skulle blive en utæthed på pexrør eller ved samlingerne.

Mvh.
Rasmus 
Ja ok. De gange jeg har lavet det er ved ombyggede badeværelser. Så VVs installationer er også lavet om så der kommer PEX rør i rør.
Så må du have en åbne mulighed ud for tilslutning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, tak. Jeg tror jeg laver en lem. Så har er der i hvert fald ikke nogen skjulte samlinger... selv om XL-byg ikke kan se noget forkert i det:)
Der skal ikke være en lukkemulighed i den faste installation udover den, der er i cisternen. Vandrøret føres simpelthen direkte op i cisternen.
Den anvisning, der er vist hos XL byg, er ikke lovlig.

fase
Ok, jeg har ikke mulighed for ikke at lave en samling inde i kassen. Så eneste løsning er vel en lem. Tak for alle svarene..

Mvh.
Rasmus 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis