Erstatte stabiliserende vægbeklædning (karlitplader)

Hej LDS’ere.

Jeg står overfor at udskifte vores vægbeklædning bestående af karlitplader til fibergips. I samme omgang ønsker jeg at etablere en installationsvæg til at skjule nogle synlige installationer. Planen er at fjerne pladerne, opsætte 45x45 vandrette reglar og afslutte med fibergips.

Huset er med træskellet og i de originale statiske beregninger står der nævnt at stolperne fastholdes i den svage retning af disse plader.

Spørgsmålet er om reglarne er nok til at fasthold stolpernes stabilitet eller om der skal monteret en OBS plade eller lign. inden reglarne? Se vedhæftede billede nedenfor.

Er der nogen der har prøvet noget lign. eller har et bud på hvordan det bedst kan løses?

På forhånd tak,

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Reglarne kan ikke stabilisere væggen alene. Men det kan fibergips plader. De er helt ud lige så stabiliserende som karlit plader. Så jeg ville absolut ikke komme have en osb plade.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Tak for dit svar.

OSB plader var for at tilgodese ønsket om en installationsvæg og samtidig stabilisere stolperne (se 2. på vedhæftede billede ovenfor). Hvis jeg sætter fibergips direkte på stolperne efterlader det ikke plads til installationerne. Har du evt. et bud på en alternativ konstruktion?
Du kommer med dampspærre, lægter / reglar, isolering og så fibergips. Så kan dine installationer ligge i denne isolering. Den osb plade bagved generer mere end den gavner. Har du f.eks. 50 mm afløbsrør så er kraven over 50 mm og det kan dampspærre godt tåle trykket af. Men med osb så er du låst. Ligeledes med koblings dåser til vand og varme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tror måske jeg misforstod dit første svar. Som jeg læser det nu, siger du at løsning 1. på det vedhæftede billede er den bedste, da det giver ekstra fleksibilitet med at tilpasse rørføringer og da det afsluttes med fibergips på reglarne giver det den fornødne stabilitet.

Hvis det er korrekt forstået, så takker jeg for dit input - eller må du lige skære det ud i pap for mig :-)
Netop det er den løsning som du har mærket med 1 som er den rigtige. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis