Overstyrer bruseren resten af badeværelset?

Hej
Jeg har et mindre badeværelse, hvor der er monteret 4 almindelige spots (almindelige 230V spots, med LED pærer), samt et PL lampeudtag med låg (man kan se det ene spot samt lampeudtag på billedet).
Afstand fra gulv til loft i selve badeværelset, er 2,26mtr, der hvor alle spots og lampeudtag er.
Afstanden fra forhøjet gulv i bruser, til loft, er 2,24mtr!!!
Spørgsmål:
Overstyrer den lavere højde i brusebakken resten af badeværelset (selv om der ikke er noget lys/dåse over selve bakken), så at hele badeværelset i udgangspunktet, skal anses som et rum hvor højden er under 2,25mtr?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bliver det så disse regler som gælder?
Hej
Tak for svaret, har spurgt en el-installatør, han mener at højden i bruseren overtrumfer resten af rummet (selv om intet el er monteret i selve bruseområdet), det bliver lidt besværligt at gøre alt om til 12V.
Jeg er ikke enig med din installatør. Hvis der er monteret el i bruseområdet, er det målene i bruseområdet, der er gældende. Hvis din installatørs udsagn skulle være gældende, kunne du have et sænket område i bruseområdet og et mål mindre end 225 i resten, og din installation ville stadig være lovlig. 

fase
S. Fabrin skrev den 11-04-2021 13:52:32

Jeg er ikke enig med din installatør. Hvis der er monteret el i bruseområdet, er det målene i bruseområdet, der er gældende. Hvis din installatørs udsagn skulle være gældende, kunne du have et sænket område i bruseområdet og et mål mindre end 225 i resten, og din installation ville stadig være lovlig. 
Jeg er helt enig med dig og tak for svaret, fandt dette billede på nettet, kan man ikke sige at det er sådan det skal forstås? Har tegnet ind højden fra gulv til loft ( i tillæg til minimum højden som gælder), samt ca hvor de første spots er placeret.

 

Hvis du læser i teksten så står der ikke 2,25 m fra badekarrets bund men fra gulvet. Det er ikke helt det samme som din hævede brusebund, men det indikerer at højden ikke er retningsgivende for hele badeværelset

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis