Få en kontakt til at “pushe” en anden kontakt trådløst?

Hej folkens. En disclaimer: jeg vil gerne frabede mig “det skal din elektriker udføre!”, for jeg ved godt at jeg ikke selv må udføre elarbejde.. jeg spørger her bare hvad der er teknisk muligt. godt så :)
Jeg har i mit køkken en kontakt der tænder for lyset på den ene side. Dvs jeg mangler lys på den anden side, som jeg meget gerne ville have tændte samtidig. Der er ført strøm (strømudtag osv) men det sidder med andre kontakter.
Er det muligt, måske med et wifi agtigt produkt, at få min lyskontakt parret med en anden kontakt, så når lyset tændes, så sender den et signal til den anden om at tænde, så jeg kan få lys i begge afdelinger af mit køkken ved ét tryk?
Det skal helst være noget LK - jeg gider ikke se på de der Philips Hue kontakter hvis jeg kan slippe for dem ;)
Tak på forhånd!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du gøre med IHC Wireless. Skift din nuværende afbryder til en IHC Wireless kombikontakt og opsæt et Wireless lampeudtag til lyset på den anden side. Det er meget nemt at programmere. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Okay... tak.
og det er eneste mulighed? Det er edderknasme dyrt! :)

KongKurs skrev den 10-04-2021 19:59:36

Okay... tak.
og det er eneste mulighed? Det er edderknasme dyrt! :)

 Alternativet er jo Philips Hue eller IKEA Trådfri ;-)

Men personligt havde jeg også valgt IHC Wireless, da det falder godt ind i de nuværende installationer og fungerer rigtig godt og stabilt, uden al muligt biks-baks og bøvl! 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Kan du ikke bare trække ny ledning i installationen så begge lamper tænder samtidig. Det er ret simpelt. Det betinger dog at de 2 afdelinger er på samme sikringsgruppe.
Ellers skal der trækkes kabel på loftet til et nyt lampeudtag i den anden ende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg ville også gerne undgå alt det med at skulle tænde sin mobil og genstarte sin router og have en bridge osv for at tænde lyset i køkkenet ;)
Jeg kan ikke føre en ledning uden at den bliver synlig, det var derfor jeg håbede det kunne lykkes på en smart måde. Men jeg kan godt se at LK wireless bliver ekstremt dyrt.
Tak for svarene, jeg tænker lige over det. 

Hvis du kan acceptere, at det er Wifi, så kan du bruger moduler fra Shelly. F.eks. en Shelly i3, som monteres bag afbryderen, og en Shelly 1, som monteres ved den lyskilde, som skal styres.

Man kunne også overveje det nye Hue Wall switch module, som også monteres bag en eksisterende afbryder, og kan styre Hue pærer. Det kræver dog at alle pærer skiftes til Hue.

Det er ca. 1500 kroner med IHC Wireless. Om det er dyrt?   Tja, hvis alternativet er at fedte rundt med wifi-dimser og skulle udskifte X-antal pærer med Philips Hue. IHC Wireless er programmeret på 1 minut, så er du kørende. Og den dag du sælger og fraflytter din bolig, kører systemet videre, uden din wifi-router, Philips Hue Bridge, osv. osv.   

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Nu har du ikke skrevet noget om husets alder, type eller andet. så den med at det SKAL være synlig tror jeg måske ikke er så sandsynlig. Det er ofte med ledninger i rør hvis huset er ældre end 20 år, og der er mulighed vor kabler på loftet hvis det er 1 plans hus med gitterspær. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis