Læhegn af lister

Hej

Jeg har kigget lidt efter “Tokyo”-læhegn fra producenten PLUS, men syntes ikke helt de tilgængelige moduler passer til mine ønsker. Der er vel ikke andet for, end at lave dem selv 😉

Jeg har tygget lidt på, hvilke materialer jeg skal bruge. Læhegnene kan hurtigt blive dyre, afhængig af hvilke lister jeg bruger. Umiddelbart vil jeg foretrække nogle trykimprægneret, som jeg formentlig efterfølgende giver en omgang træbeskyttelse.

Skal jeg ud og købe helt rette lister hos et savværk til +20 kr. pr. meter, eller ville jeg kunne lave dem af eks. afstandslister? Forslag og betragtninger er meget velkomne!

Nedenfor er i indsat en tegning med mål. Mit hegn må gerne afvige fra de mål, men mine lister må hellere være lidt kraftigere en tyndere.

Mvh. Kasper
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil bruge de brætter som Hensan beskriver, så skal du vide at det er det ringeste ag det ringe træ. du skal beregne min 25% spild og de har det med at vride sig når de bliver flækket. så de skal flækkes og sømmes op i samme ombæring. så de straks bliver fikseret.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er rigtigt at disse brætter der linket til ikke er af bedste kvalitet og at der skal sorteret når der købes ind.
Når det er sagt skal de heller ikke gøres dårligere ned de er og du skal også vurdere hvad de skal bruges til. Mit brændeskur lavet med disse brætter fra J&F har nu stået ca 20 år (med træbeskyttelse) og står den dag i dag uden nogle fejl/nedbrud.
Mit havehegn er med disse spaltede brætter og står på 10. år ubehandlet og uden anden fejl end de er grønne af alger. Her er "listerne" dog flettede (efter en tur i vandbaljen) så vrid er naturligt forhindret.
Jeg har ikke umiddelbart mulighed for at flække, og har nok heller ikke tålmodigheden til at flække 100 meter.

Jeg er mest interesseret i at vide, om afstandslister/klemlister kan bruges, eller alternativt forslag til andre lister.

Mvh. Kasper
Hvis du tænker på de lister som er ca 25x50mm trykket. Så er de jo noget tykkere end de lister som er anvendt  originalt. Men de er bedre kvalitet end de tynde brætter fra jem og fix.  I hvert fald dem som jeg har købt i XL. Som faktisk kan ligge længe uden at vride. Og det var nok dem jeg ville vælge hvis flækning af de andre er for stor en mundfuld.
@ hensan det var heller ikke for at nedgøre de brætter fra jem og fix. Man får det man betaler for og jeg har da osse brugt mange af dem. Det var bare for at sige at man skulle påregne noget mere arbejde med den dårligere kvalitet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Bestil lærk på savværket og invester i en solid bygningssav. Det er langt billigere og bedre end de foreslåede løsninger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også