Kompressor brummer højt ved opstart

Hej,

Jeg har et nyt integrerbart køleskab der er under 1 år gammelt og som jeg mener larmer mere end normalt.

Witt som er ansvarlig for Liebherr afviser i 1. omgang. Da jeg presser på, sender de 1 mand ud. 1 mand til et stort tungt køleskab! Han havde sikkert ikke engang en kompressor med i bilen. Det kræver 2 mand at løfte sådan et skab ud, så jeg tænker bare, at sagen skulle lukkes på forhånd.
Han sagde bare at lyden er "normal". Det er jo påstand mod påstand. De sendte endda en faktura, som jeg har nægtet at betale, som dog er kreditteret, men så fik de lukket munden på mig. Men jeg er jo stadig ikke tilfreds, da det skab starter en højlydt kompressor 3 gange i timen. Skabet er et dyrt Liebherr, som jeg havde tidligere, så tænkte jeg ville købe Liebherr igen.

Jeg overvejer at købe en lydmåler.
I specs står 47db på det skab.
Hvis jeg måler en højere værdi ved opstart af kompressor, kan de 47db så være et gennemsnit, eller er det et max?
Hvis opstart af kompressor er 50db f.eks, kan man så reklamere, evt. Nævnenes Hus...

/T


Thomas
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der må findes nogle specifikationer om, hvorledes målingen skal foretages, sandsynligvis i EU-regi. Disse krav skal du opfylde, hvis du vil foretage en brugbar måling. Det er ikke en GDS-opgave, at få lavet sådan en opstilling.
Først, man kan næsten altid tage et køleskab ud alene, når man er vant til det. Der skal mare det rette udstyr til.
Når det er sagt så kommer det lidt an på hvordan lyden er. Ofte er det rørene der kører imod hinanden ved opstart, og det kan rettes ved at presse dem lidt fra hinanden. Men det kan bedre fastsættes hvis maskinen står ude på gulvet.
Står oppe på køkkensokkel så skal du have en rampe at trække den ud på. Er det på gulvet kan den tippes ud på en sækkevogn. Husk et tæppe imellem dør og sækkevogn.
Stil den på gulvet og start den op og lyt nærmere efter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg overvejer at købe en lydmåler.

I specs står 47db på det skab. Er det et gennemsnit eller en max db?

Hvis jeg måler en højere værdi ved opstart af kompressor, kan jeg så klage?

/T

Thomas
De 47 db er en gennemsnit måling lavet i test laboratorium efter nogle helt nøje fast satte standarder for måling af støjniveauer .Alle hvidevare producenter skal følge de fastsatte standarder .Du kan ikke bruge en lydmåler til noget som helst i den sammenhæng .En test i lyd laboratorium koster omring 50000 kr
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis