Puds fra ny-renoveret rygning (lavet af murer) falder ned og revner MED BILLEDER

Hej kloge hoveder,

vi har fået repareret vores tagrygning/grat/forskelning (er lidt forvirret mht. udtrykkene) af en murer, da der ved overtagelsen af huset var revner og udfalden puds (K3 i tilstandsrapport). Mureren var oppe i flere dage med tagstiger og skiftede også nogle tegl+rygningssten, og understrøg. Taget er et ældre rødt saddel-tegltag med mørtelunderstrygning.

Men nu kan jeg se at den nye puds også revner, og et enkelt sted er et stort stykke faldet ned (se billeder). Hvad kan dette skyldes? Det blev ordnet henover sidste sommer, og det er derfor kun 6-7måneder siden at det blev lavet.

Jeg skal selvfølgeligt have fat i mureren, men ville inden lige høre om dette er normalt og hvad det evt. kan skyldes, så jeg kan snakke med.

På billedet herunder ses hvor den "nye" mørtel har sluppet og den gamle mørtel herunder er synlig.

Her ses en revne i den nye forskelning:

Nedfalden puds:

Også lidt puds der er faldet ud:
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mureren siger at mørtlen falder ud pga. frostskader, og at der skal mere ventilation i tagrummet. Ved huskøb mente vores byggesagkyndige ellers, at der var fint med ventilation deroppe (der er riste i gavlen). Giver det mening at frostskaderne i rygningen skyldes fugt/kondens indefra tagrummet, eller er det en dårlig undskyldning?
Tagryg er toppen af taget -
Grat er næsten det samme men den går skråt nedad ved sammenbygning -.
Forskelling er murværket der holder tagryggen.
Den måde med at mure tagryggen fast er lidt en gammeldagsmåde. Nu sætter man et bræt fast langs midten af rygning, og skruer rygnings sten fast på denne med små beslag. Så kan man have en konstruktion under rygning som tillader noget udluftning i tagrum.
Det er tydelig at det er frost sprængninger. Jeg har selv lagt tag på og muret tagryggen fast netop på denne måde. I mit tilfælde har jeg rigtig god udluftning i tagrum. ( meget mere end riste i gavlen)
Og det har også løsnet sig i overfladen. præcis som du beskriver.
Jeg mener at det kun er kosmetisk, og ikke fortsætter . Men til gengæld mener jeg også at det er umulig at reparere, ved at smøre noget udenpå.
Jeg lever med det og så er det en skam at duhar ofret penge på noget der på forhånd var dømt til at mislykkes.
Er der andre der har den sikre opskrift så vil det være dejlig at høre om.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er aggressivt miljø på en tagryg, tror det eneste der kan holde i længden er beton.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg synes det ligner dårlig vedhæftning, som vel kan tilskrives dårligt forarbejde.
Jeg reparerede min rygning sidste år, og brugte egentligt mest tid på at rense af og svumme. Selve pudsningen var det hurtigste og det holder da endnu(7-9-13)  

Bare kald mig BBB 
Hej alle, tak for input! Tja, man har jo brugt diverse hydrauliske mørtler i over 100 år, så det burde da kunne lade sig gøre at lave det så det holder. Mht. Vedhæftningen så sagde mureren godt at han skulle vande mørtlen utroligt meget pga stærk sol og varme, men at det nok skulle holde...kan dig læse mig til at for hurtig udtørring kan give dårlig vedhæftning. Mureren ville i hvert fald komme og ordne det, så kan jeg jo lige følge op med et indlæg herinde.
Annonce
Normalt tilsættes fæhår kalkmørtelen til både understrygning og tagrygning for at undgå revner. Der ilægges også murbrokker i tagrygningen under lægning at rygningstenene for at undgå for store/brede fuger. Har mureren undladt dette?

P.S. Brug ikke beton eller cement i forbindelse med et tegltag.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Om der er puttet fæhår i mørtlen ved jeg ikke lige, men vil da spørge mureren! Og ja, det ligner at der er lagt nogle sten/brokker ind under rygningsstenen...men tak for at gøre opmærksom på dette!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis