Glemte at søge om byggetilladelse

Hej Derude.

Det er først gået op for os nu at vi nok skulle have søgt om byggetilladelse for ved omlægning af vores baghave.
Vi lagede hven om for 3 år siden da vi købre huset.
Alle træer buske og andet er fjernet, og der er reguklæret på terrænet så den er plan. Vi viste ikke at det var et krav.
Det samme jord er blevet brugt, blot fordelt så det er frodelt på 2 plan, i stedet for en stejl skråning.

Spørgmsålet, er hvilke konsikvenser usætter vi os for nu ?
Nogle steder læser jeg om bøder, og i værse fald skal alt laves om , men er det primørt ved byggeri ?


MVH
ZP
Hej Derude. Det er først gået op for os nu at vi... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
“Naboen kan ikke frit anklage ZP for noget uden dokumentation som kan have konsekvenser for ZP, så på det punkt ligner bevisbyrden straffeloven. Det vil forvaltningen forholde sig til.”

Det har du altså misforstået.
Mener du at naboen skal gå ind på mandens grund og måle efter?

Hvis min nabos nye tilbygning bryder højdegrænseplanet ind mod min grund, skal jeg så hiskalde en landinspektør, som skal måle naboen hus op? NEJ.
Hvis jeg mener min nabo opføre ulovligt byggeri, så retter jeg henvendelse til byggemyndighede , som retter henvendelse til min nabo, hvis der er usikkerhed om lovligheden, så pålægger det ham, at bevise at det er udført efter gældende lovgivning.
Dette vil han kunne gøre med den IBS. Attest han har fra landinspektørens afsætning.

Det vil aldrig blive mig, som skal bevise det.

Jeg kender godt forskel på terrænspring og regulering, men regulering vil ofte medføre et spring i terrænet mod nabo matrikler.

PS. Der er mange tilfælde i vores lovgivning, hvor der er omvendt bevisbyrde.

/K

Du fordrejer debatten KSC. ZP har skåret sagen i pap og bøjet den i neon med billeder.

Glem alt om landinspektører og IBS attester. Det er irrelevant i dette tilfælde, hvilket også forvaltningen som noget at det første vil påpege, hvis sagen lander på deres bord.

Det er altid træls at møde kværulanter der tror love og forordninger ensidigt kan tolkes til egen fordel. Derfor vil det stadig være formålstjenstligt at lade naboen tage initiativet. Så kan forvaltningen efter en besigtigelse måske bedre forklare kværulanten, at der ikke er noget at komme efter.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen,

Jeg fordrejer såmænd ikke debatten - jeg anfægter blot, at din påstand om hvor bevisbyrden ligger såfremt, at der opstår tvivl om byggeloven er overholdt. Det kan godt være din mening kommer af, hvad du mener der er rimeligt, men det er desværre ikke sådan det forholder sig juridisk.

Min analogi med landinspektøren var nu engenligt for at give et eksempel på, hvad konsekvensen er såfremt loven forvaltes som du skriver. Det konkrete eksempel er naturligs ikke relevant da sager her drejer sig om terrænregulering, men hvordan praksis er i tvivsspørgsmål er særdeles relevant.

Jeg forholder mig slet ikke til om trådstarter har terrænreguleret mere han må uden en byggetilladelse! det kan jeg ganske enkelt ikke vurdere ud fra et par billeder.

 

/K

Jeg giver KSC ret.
Som jeg tidligere skrev hvis en nabo klager til myndigheden, tager myndigheden kontakt til ejeren, hvor ejeren skal dokumentere over for myndigheden at loven er overholdt.
Naboen kan søge om aktindsigt så de kan følge med i afgørelsen. Ligesom naboen kan søge om aktindsigt hvis ejen opfører en tilbygning eller andet for at se at ejeren overholder loven, når der bygges.

Det er desværre sådan det er.

Har siddet med en del lovliggørelser efter hånden hvor ejer skulle dokumentere at de følger lovgivningen og ikke omvendt. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg har oplevet det modsatte. Ved besigtigelsen stemte alt overens med de oplysninger der gennem årene var oplyst til og godkendt af forvaltningen.

End off story - sagen afsluttet uden yderligere kommentarer. Det er samme situation ZP står i.

Dette er proceduren der beskytter borgerne mod inkompetent sagsbehandling.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Læs nu hvad der bliver skrevet i stedet for, at krampagtigt forsøge på at få ret.

jeg skriver, hvad der sker ved tvivlspørgsmål - din enkeltstående oplevelse er baseret på, at forholdene stemte overens med det godkendte.

jeg har igennem mit profesionelle virke været involveret i sådanne tvister flere gange gennem årene, men det det er jeg godt klar over, at du ikke tillæger nogen værdi.

undskyld trådstarter.

 


/K

Jeg forholder mig til hvad ZP har oplyst og ikke alle mulige andre situationer. ZP omtaler udelukkende omlægning af haven som ligger inden for de rammer der er gældende.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Desuden:

Byggesager er offentlige, så alle kan få adgang til at se de byggesager der er på de enkelte ejendomme. Det er ikke en ret der er forbeholdt naboer, men bemærk at det kun gælder sager der kræver tilladelser eller anmeldelser.

For anlæg af private haver gælder kun hegnsloven, bestemmelser om terrænregulering og måske også servitutter. Ingen af disse faktorer komme i spil ud fra det oplyste.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kan i fortælle mig hvem jeg skal i kontakt med. Jeg forstiller mig først at tage den telefonisk med kommunen, hvis de derfra vurdere at jeg skal ansøge om nogle former for tilladelse så gør jeg det.
Jeg har bare brug for noget på skrift , så jeg kan modbevise min nabo samt 2 andre fra gaden at de ikke har ret og at de ikke skal se mig som en kæmpe idiot som ikke er sammenarbejdsvillig!. 

MVH
ZP
Tekninsk forvaltning. Så må de rådgive om det er byggeafdeling, hegnsyn (eller kontoret for almindelig bagatel brok  )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis