Glemte at søge om byggetilladelse

Hej Derude.

Det er først gået op for os nu at vi nok skulle have søgt om byggetilladelse for ved omlægning af vores baghave.
Vi lagede hven om for 3 år siden da vi købre huset.
Alle træer buske og andet er fjernet, og der er reguklæret på terrænet så den er plan. Vi viste ikke at det var et krav.
Det samme jord er blevet brugt, blot fordelt så det er frodelt på 2 plan, i stedet for en stejl skråning.

Spørgmsålet, er hvilke konsikvenser usætter vi os for nu ?
Nogle steder læser jeg om bøder, og i værse fald skal alt laves om , men er det primørt ved byggeri ?


MVH
ZP
Hej Derude. Det er først gået op for os nu at vi... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Han melder det nok til kommunen uanset hvad du gør. Og resultatet bliver nok det samme uanset om du søger om eventuel dispensation.
Men jeg mener nu ikke kommunen går ind og gør neget ved det.
Hvis ikke der er reguleret i 50 cm afstand til nabo, hvis dit overfladevand ikke løber ind til nabo, hvis ikke du har reguleret mere end +/- 50 cm Som jo er mere end de godt 80 cm Så er der ikke noget at komme efter.
Så lad ham bare brokke sig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Søren O skrev den 09-04-2021 22:26:17

Bortset fra at du ikke har søgt kommunen, har naboen så fortalt hvad der generer ham?

 Naboen mener at der er 4 m i skæl hvor skråningen ser grim ud og giver lidt jordskred.  
Der har jeg fortalt ham at der kommer 30 graders skråning så dette ikke sker i fremtiden.
naboen har den forståelse at jeg skulle have hans samtykke til at lave haven om og at / hvis der skal reguleres op til skæl, uanset højde så skal han være med ind over.
Han har ingen beviser at der er reguleret i terræn ved skæl. Jeg har før og efter billeder. Måske er der med riven trukket 5cm ind. 


MVH
ZP
Din nabo tager grumme fejl. Han har ingen indsigelsesret over hverken den færdige regulering eller haveplan. Hvad bliver det næste? - at han vil forbyde dig at anlægge højbede, eller have krukker på terrassen højere end 50 cm?

Så længe du holder dig til max. højden på 50 cm op til skel er der ikke noget at komme efter. Dog med de forbehold som tidligere omtalt, men det er ikke tilfældet hos dig. Det er din nabo der totalt har misforstået bestemmelsere om terrænregulering. 

Der har åbenbart under ombygningen været lidt byggerod. Det er fuldt acceptabelt, og du oven i købet oplyst der kommer en løsning der til fulde lever op til alle krav.

Du er også i den heldige situation, at du har før og efter billeder. At din nabo er en kværulant er ikke et forhold der begrænser din frie råderet over egen jord. Du kan med sindsro afvente naboens brokkerier.

For at skærer det ud i pap: Hvad du har lavet, kræver hverken tilladelse eller dispensation. En eventuel klage fra naboen vil blive afvist at forvaltningen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 10-04-2021 00:35:04

Din nabo tager grumme fejl. Han har ingen indsigelsesret over hverken den færdige regulering eller haveplan. Hvad bliver det næste? - at han vil forbyde dig at anlægge højbede, eller have krukker på terrassen højere end 50 cm?

Så længe du holder dig til max. højden på 50 cm op til skel er der ikke noget at komme efter. Dog med de forbehold som tidligere omtalt, men det er ikke tilfældet hos dig. Det er din nabo der totalt har misforstået bestemmelsere om terrænregulering. 

Der har åbenbart under ombygningen været lidt byggerod. Det er fuldt acceptabelt, og du oven i købet oplyst der kommer en løsning der til fulde lever op til alle krav.

Du er også i den heldige situation, at du har før og efter billeder. At din nabo er en kværulant er ikke et forhold der begrænser din frie råderet over egen jord. Du kan med sindsro afvente naboens brokkerier.

For at skærer det ud i pap: Hvad du har lavet, kræver hverken tilladelse eller dispensation. En eventuel klage fra naboen vil blive afvist at forvaltningen.

 Forvaltningen kan ikke bare afvise desværre. De vil herefter kontakter grundejer som skal redegøre for klagen, men det kan højt sandsynligt bevises med billededokumentationen. 

Så længde der ikke er terrænreguleret 50 cm på grunden skal der ikke søges om tilladelse. Hvis den er over 50 cm har han krav på indsigelse. 

Og se at få lavet den 30 graders skråning. Så det står færdigt. 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Når jeg skrev afvisning, mente jeg forvaltningens afgørelse, og det er naboen der skal redegøre for grundlaget for klagen.

Forvaltning vil sandsynligvis sende en mand ud for at besigtige forholdende hos naboen, og er situationen som ZP beskriver vil han sandsynligvis aldrig høre et ord fra forvaltningen.

Jeg er stadig overbevist om at ZP kan tage det helt roligt. Han er ikke i nærheden af grænsen for hvad der kræver tilladelse.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for jeres fine svar.
For at bevise overfor naboen at jeg ikke har laver noget ulovligt, vil jeg bede kommunen om at skrive en skriftelig mail som jeg kan vise ham.
Blot så det ikke er ord mod ord, men at kommunen rent faktisk har “godkendt” haven, mit håb er at undgå nabokrig.  


MVH
ZP
Det er ikke den tiltalte (dig) der skal bevise sin uskyld. Det er anklageren (din nabo) der skal bevise skyldsspørgsmålet, så sid på hænderne og lad din nabo tage initiativet.

På den måde undgår du bedst nabostridigheder. Der er op til naboen om han vil eskalerer situationen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@Rabtzau

Det er noget vrøvl med bevisbyrden! De er ikke straffeloven, som er i spil:)

Det er til en hver tid ejers ansvar at sørge for, at byggeloven overholdes - naboen hverken må eller skal rende rundt på grunden, for at måle om terrænet er blevet reguleret mere en loven tillader.

Det er altid en god ide, at indmåle eksisterende terræn inden det reguleres, så har du dokumenteret at reguleringen overholder lovgivningen.

Mht. terrænspring i skel. Der er ingen regler for, hvor stor terrænforskel der må være i skel, men idet at du ikke må afvande til naboens matrikel, så giver det en naturlig begrænsning.


/K

Naboen kan ikke frit anklage ZP for noget uden dokumentation som kan have konsekvenser for ZP, så på det punkt ligner bevisbyrden straffeloven. Det vil forvaltningen forholde sig til.

ZP har netop overholdt byggeloven. Så gennemreguleret er samfundet heldigvis endnu ikke, at det er nødvendigt at dokumenterer udgangspunktet er lovligt. Lad mig endnu engang gentage, at det er ikke er ZP der skal bevise sine lovlige aktiviteter.

Der er derfor heller ingen grund til dokumentation før og efter så længe der terrænreguleres inden for gældende rammer som er tilfældet for ZP. Også det vil forvaltningen forholde sig til.

ZP er på ingen måde forpligtet til andet end hvad loven kræver og det har han opfyldt 100% ud fra det oplyste.

KCS: Du må ikke forveksle terrænspring med terrænregulering.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis