Lysning, muret stik

Er der nogen, der har et snedigt snedker-trick til lysninger og indfatninger af træ/mdf/andet i vinduer med muret stik?
Jeg har søgt rundt på det der internet, men endte endnu engang her hos kongerigets klogeste hoveder. 

De var før pudset op uden indfatning, men nu har vi fjernet puds, fordi vi gerne vil have de vægge med fri udsigt til de gamle mursten eller evt. tyndpudset og malet.

Siderne er jo ligetil, men udfordringen ligger i den øverste cirkelbue, både lysning og indfatning. En pudset lysning-løsning er på bordet (medmindre nogen har et træ-bud), men jeg står i så fald stadig med indfatningsproblematikken med den øverste cirkelbue.

På forhånd tak!

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
JEG forstår ikke dit problem. du vil evt. pudse, lade stå rå OG have indfatninger?

Mvh Troels
Måske jeg har formuleret mig uklart.
Jeg vil helst have lysninger i træ/krydsfiner. Eller alternativt pudse dem, hvis jeg vurderer, at det er en bedre løsning end det andet især i forhold til cirkelbuen ved det murede stik.
Men jeg vil også gerne have indfatning uden om lysningen - og der har jeg problemet med buen øverst.

Jeg har fundet et billede, som naturligvis  ikke er præcis det samme, men mere for at vise, hvad jeg mener mht den buede indfatning.
Kan man lave det selv, ellers skal det indkøbes på mål med "fabrikeret bue"?

En mulighed er at tage et stykke træ eller MDF  og sætte det op foran buen. Markere en streg langs buen og skære den til. Bageftet markerer du omkredsen på indfatningen med en passer. Kanten evt skæres til med en fræser. Det havde jeg nok gjort.

Alternativt har Jem og Fis en plastinddækningsliste. Måske den kan bøjes til. 

Mvh Troels
Det er fremragende - kombinationen af plader med spor og buetegning med passer giver netop den løsning, jeg skal bruge.
Tusinde tak, gentlemen - og god weekend!
Fra selve vinduet og op til buen skal du tilpasse et stykke plade. Den fitkantede plade holdes fast så lang oppe som muligt. Så kører man med en blyant parallel med buen. Det gøres ved at holde en æske tændstikker imellem bue og blyant ( Måske en anden afstandsstykke) Så har du buens figur aftegnet.
Op under "loftet" er det så lille stor en bue radius at du selv kan lave nogle spor bagpå en plade.
Så kommer " gerikt " indenfor. Her holdes ligeledes en plade op, og lofts buen afmærkes på bagsiden, skæres ud og bredden mærkes op før udskæring.
De aktuelle kanter bues med overfræser jern eller slibepapir.
Men nå det er sagt så synes jeg at en frilægning af mursten. Newyorkervæg eller vandskuring bør fortsætte helt ind til vinduet så det kun er den bue lige over vindue der er brug for. Samt et par fladlister ned ved siden

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for grundig beskrivelse, Erik!

Og ja, det var egentlig også den første tanke med lister, da frygten lidt er, at indfatning/gerigter på en sådan væg nemt vil komme til at se lidt dukkehus-agtigt ud.Så det er egentlig mest for at få lukket ind til hulmuren, hvorfra det trækker (der skal hulmursisoleres også inden næste vinter), fordi der er nogle relativt store huller mellem nogle af stenene og karmen flere steder, da al murværk i huset har været pudset op med 10-30 mm, også lysningerne, og jeg hellere vil have en løsning med træ end at pudse tykt op igen.

Og du mener, at lister vil kunne lukke ordentlig af der?

Brug noget kalkmørtel til at tætne mellem mursten og vindue

Mvh Troels
Hvis der kun skal tyndpuds på, så kan du lukke med fladlister eller lidt tykkere i begge sider af vindue. Du sætter den op med et par stifter så der er lodret med vindue, og måler hvor meget den er for bred. Så laver du en tilsvarende klods som bruges til afstands klods imellem væg og opmærke blyant. Der saves efter stregen og listen kommer til at sidde fint på vindue og passer til murens form.
Forinden skal du stoppe med glasuld ind i sprækken, uanset om der skal hulmurs isoleres eller ej. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også