Flydebeton på leca

Hej LDS'ere

Jeg skal snart have støbt et terrændæk på ca. 7 x 3 m til et isoleret udhus, som bliver opbygget nedefra med stampet jord, 15 cm leca-nødder (kapillarbrydende lag), ukrudtsdug og 10 cm beton med krydsarmering på AL-lister. Desuden er der typisk 15 cm kantisolering. Betonen bliver leveret som flydebeton, så tanken er at ukrudtsdugen bliver udlagt i 1 m baner, som limes sammen med folieklæber. Dugen skal sikre:
  1. at betonen ikke trænger for langt ned i leca-nødderne (altså max 1 cm ned, det må endelig ikke trænge helt ned til jordlaget)
  2. at leca-nødderne ikke flyder op mens betonen er frisk
  3. at dugen forer evt. mindre sprækker i kantisoleringen
  4. at evt. fugt ikke ophobes permanent under betonlaget som fx ved plastfolie
Det er denne ukrudtsdug fra Jem og Fix: https://www.jemogfix.dk/ukrudtsdug-1-x-15-meter/4213/9019916/
Er der nogen der har erfaring med brug af sådan en dug sammen med flydebeton eller kan specificere hvilken de har brugt? Flere andre tråde har nævnt "fiberdug" men ikke lige hvilken type eller hvilken tæthed de har. Leca skriver på https://www.leca.dk/losninger/terraendaek/udforelse/, at "som støbeunderlag kan en let fiberdug på ca. 70-80 g/m² anvendes", som synes at være opfyldt.

Jeg lavede lige en lille test med en lap af dugen. Overfladen er tæt/vandskyende hvis der kun er en lille vandmængde/vandtryk men permeabel ved en større vandmængde/vandtryk, hvilket giver god mening, ligesom en fugtspærre/dampspærre i princippet. Spørgsmålet er om dugen bliver gennemtrængt øjeblikkeligt men derefter hurtigt bliver mere tæt i takt med at cementpastaen "udfylder" hullerne i dugen og dermed forhindrer den friske beton i at gennemtrænge dugen mere end ca. 1 cm? Eller om dugen gennemtrænges fortsat fordi op til 10 cm flydebeton simpelthen giver for stort et tryk?

Alle inputs er meget velkomne!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ingen inputs? Og kan jeg evt. undvære folieklæberen mellem banerne af ukrudtsdug?
Hvorfor bruge leca, det isolere jo ikke ret godt..
Så det bruges ikke mere, nok derfor der ikke er nogle der har erfaring med leca og flydebeton.

I "gamle" dage hælde man jo beton oven på løs leca, men det kunne da lade sig gøre (ved godt det ikke var flydebeton)
Nogle blandede lidt sand og cement sammen med lecaen, så er den jo stabil når det er tørret op, men man forringer jo så isoleringensevnen yderligere.
og som jeg husker fik man nemmere revner i gulvet.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 12-04-2021 22:02:57

Hvorfor bruge leca, det isolere jo ikke ret godt..
Så det bruges ikke mere, nok derfor der ikke er nogle der har erfaring med leca og flydebeton.

I "gamle" dage hælde man jo beton oven på løs leca, men det kunne da lade sig gøre (ved godt det ikke var flydebeton)
Nogle blandede lidt sand og cement sammen med lecaen, så er den jo stabil når det er tørret op, men man forringer jo så isoleringensevnen yderligere.
og som jeg husker fik man nemmere revner i gulvet.

Jeps til det hele, både dårlig isolering og revner, trådstarter ville være bedre tjent med at udlægge styropor. Har skrællet over 200m2 lecagulv i 25cm tykkelse her på matriklen.

Flere steder kunne jeg vippe med pladerne ved at flytte min vægt rundt på det.

Til gengæld er det underliggende klaplag eminent til at etablere let gulvvarme.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH og je_ns

Tak for svarene. Udhuset bliver uopvarmet så der er bevidst ikke gulvisolering for at udnytte jordvarmen. Men jeg satser på at dugen (og uden folieklæber) kommer til at fungere.
Til uopvarmet udhuse, garager o.lign. er Leca udmærket som kapillarbrydende lag, bare det er komprimeret efter forskrifterne.

Enhver uorganisk dug kan bruges for at forhindre flydebetonen synker til bunds, men jeg vil samtidig anbefale der lægges rionetnet som armering i betonen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
@Rantzau: korrekt, men der skal udstøbes i fuld tykkelse ovenpå da det ellers ikke er stabilt i længden. Mange steder er der kun udstøbt et "slidlag+" og det holder ikke i længden.

Hvad er iøvrigt grunden til ikke at at bruge et materiale der er billigere og har bedre egenskaber ift fugtoptag og isolering?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH: Naturligvis skal støbning udføres efter anvisningerne uanset underlag.

Til et uopvarmet skur ville jeg koncentrerer mig om at holde det tørt og ventileret. Korrekt lagt er Leca også kapillarbrydende der let kan holde et skur tørt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen

Tak for svarene. Jeg vil lige følge op og sige at støbningen gik godt med ukrudtsdugen (uden folieklæber).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis