Oliefyr alternativ - komfort og mindre varmeregning

Hej, jeg søger gode råd til hvilken vej jeg skal gå ang. opvarminingskilde til mit gamle hus.
Jeg har et gasbeton hus på 103m2 fra 1963, der opvarmes med et oliefyr.
1 strenget vand system med 2 lags radiatorer i alle rum.  
Jeg har brændeovn til at supplere.
1 brænde tårn bruges om året.
Mit olieforbrug er 2100l om året.
 
Jeg har undersøgt om at skifte til vand - vand varme pumpe, men det kan ikke betale sig og har fået flere anbefalinger ikke at gøre det pga. huset husets isoleringsgrad. Det vil muligvis ikke kunne opvarme huset nok

Skifte til gas fyr som vil komme til at koste 70.000 med alt. Umiddelbart ikke en god fremadrettet løsning pga. stigende priser og afgifter.

Har overvejet en luft-luft varmepumpe til stue/køkken og så sætte el radiatorer til de andre rum og en el vand varmer til forbrugs vand.

Har i nogle råd?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har et hus fra 1900,altså ikke så godt isoleret,anskaffede en luft til luft varmepumpe,som jeg installerede i nærheden af brændeovnen,så luften fra varmepumpen blev bedre fordelt,det skal siges,at de to kilder var nok,men det kommer jo også an på husets indretning.Den varmepumpe jeg købte,kostede 9.000 kr incl.montering,har været godt tilfreds med resutaltet.

bh
Vi har hus ca som dig og med jordvarme da vi købte. Jeg ville nok vælge pillefyr for at kunne få fremløbstemperaturen op sådan at de gamle radiatorer og rør kan bruges. 48grader fremløb dur ikke fuldt ud om vinteren
Et enstrenget centralvarmeanlæg, er ikke det mest velegnet til varmepumpe, så vil man skulle køre med for høj fremløbstemperatur.

Vi prøver igen, i morgen --
103 kvm kan opvarmes af een luft/luft varmepumpe af god kvalitet (14-15.000 monteret).
har du plads, kan du montere et træpillefyr. et 10 kW vil installeret nok løbe hen i 35-40.000 + du skal investere i lager af piller, der i DK koster ca 2.000,- pr pl, der svarer til 1000 liter fyringsolie. den sidste løsning giver lidt manuelt arbejde, men du får en stabil fordeling i huset, ligesom du kan variere varmegrader i forskellige rum.
Med et årligt olieforbrug på 2.100 l plus brænde til 103m2 får du den største besparelse her og nu ved at efterisolerer.

Det er husets isoleringsgrad som du selv nævner der er energislugeren. Start med de lavt hængende frugter - isoler på loftet, men de andre forhindringer som flere har nævnt bør ikke ignoreres.

Uden efterisolering vil du ikke kunne udnytte en varmepumpes fulde potentiale.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Enig med Rantzau. En isolering kan mærkes fra dag 1.
Hvordan har vinduerne det?

Start med isoleringen. Så kan du forsøgsvis skrue ned for temperaturen på dit fyr, og se om du kan klare dig med lavere temperatur. Det skal naturligvis være i en koldere periode. -Men kan du f.eks. klare dig med 45-50 grader, er en varmepumpe fin. (Tror dog det kommer til at knibe med nuværende installation)

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis