Stikkontakt under 1 pol afbryder

Davs

Hvis jeg har en 1 pols afbryder monteret et sted på en dørkarm (træ), kan jeg så tilføje en stikkontakt umiddelbart under afbryderen ?

Klørene kan ikke tage fat så meget hvis man hele tiden afmonterer og monterer, så derfor mit spørgsmål.
Hvordan kan jeg vide om de har lagt en nul ledning inde bag afbryderen klar ? Den skal jo bruges på stikkontakten udover at sløjfe fasen fra afbryderen.

Bliver jeg simpelthen nødt til at åbne skattekisten for at se eller kan jeg gætte ?

hvor stort hul til 1 moduls stikontakt ?? 57 mm ?

jeg er heller ikke sikker på at der sidder en dåse bag afbryderen. Måske er det bare ren træ...
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
..

 Hvis du har en enpolet afbryder i din dørkarm, du mener sikkert gerigt, så kan du kun tilføje en stikkontakt, hvis der er en nul. Det er der sikkert ikke, men skru afbryderen løs og kik efter. Du kan ikke gætte dig til det, med mindre du kan komme til den anden af røret/kablet.

Hulstørrelsen afhænger af hvilken afbryder, du vil montere, men hvis det er en smal minitangent er størrelsen 44 mm plus det der bruges til udvidelse til stikkontakt. Jeg har ikke lige målene her hvor jeg sidder.
Der er sikkert heller ingen dåse bag afbryderen, men det er OK.

fase
Og så lige en ting mere. Du skriver om en 1moduls stikkontakt.
Disse fås kun med jord, og det er ikke tilladt at montere en stikkontakt ned jordben uden at der rent faktisk er en jordledning   
Så hvis din installation er gammel, hvilket noget tyder på, da man ikke længere laver afbrydere i gerigter, har du sandsynligvis ikke en jordledning.
Så du er nød til at sætte enten en dobbelt eller enkelt stikkontakt med afbryder i 1,5 modul under din afbryder.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Fair. jorden kan jeg godt undvære. dvs det er muligt at tappe lidt elektroner under afbryderen ? Det lyder vel godt.

Øv, så er der intet for at åbne op og kigge.
Der findes afdækning for 1 modul stikkontakt uden jord som kan monteres på en 1 modul stikkontakt med jord. 
Hvis der kun er en afbryder, er der sikkert ikke en nul ført med ned til afbryderen. Hvis din installation er gammel nok, er der en chance for, at der er ledninger i rør, og så er der en mulighed for at trække en nul ned til afbryderen. Se lige efter bag afbryderen.

fase
S. Fabrin skrev den 09-04-2021 13:19:31

Hvis der kun er en afbryder, er der sikkert ikke en nul ført med ned til afbryderen. Hvis din installation er gammel nok, er der en chance for, at der er ledninger i rør, og så er der en mulighed for at trække en nul ned til afbryderen. Se lige efter bag afbryderen.

 kommer med en opdatering når jeg åbner. tak.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis