pillefyr eller luft ti luft

Hej.

Jeg har gammelt oliefyr som jo koster en del i varme. tidligere ejer af huset brugte 2900 - 3000 liter olie om året.

Det kunne jeg godt tænke at få lavet lidt om på, har to løsninger som jeg gerne lige vil høre andres mening om.

Løsning et, Luft til luft varmepumpe til at supplere olie fyr.
første løsning vil være at sætte en luft til luft pumpe op til at varme op med og så en elvandvarmer til vand. således vil jeg kunne slukke oliefyret om sommeren og skrue godt ned for det om vinteren.
Denne løsning er billig at få sat igang. har snakket med en monter der siger 15.000 Kr for varme pumpe med montering. han siger at hvis den køre på fyld tryk vil den ca koster 15 kr om dagen. så ca. 5500 kr om året. har tænker jeg så om jeg kan nøjes med 1000 liter olie om året (vinter)?

Løsning to, Pillefyr
Anden løsning vil være et pillefyr. her har jeg set på et Langå 17kw. det vil ca. koster 30.000 Kr i indkøb og jeg selv montere. der sidder en kombi vandvarmer lige nu som jeg tænker at den skal være kobles på så det er pillefyret der levere varmt vand. pillefyr skulle gerne kunne halvere varmeregningen. 

Der bliver ved begge løsning efter isoleret på loftet. men det bliver stadig et semi dåligt isoleret hus.

Håber det er muligt for nogle at forstå hvad jeg mener. er det den bedste til at få ting på tekst.

Mvh

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt ville jeg aldrig ha en luft til luft varmepumpe. Uanset hvor stille de påstås at være. Det Langå fyr køre mellem 11og 17kw det vil gi mange start stop når det er lunt i vejret. Lige nu med en kold blæst køre vores 3,6kw 160m2 nok lidt bedre isoleret end dit, men alligevel. Har du kigget på andre fyr? hvorfor mener du at der skal et 17kv til?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
grunden til 17kw er at det er det mindste de har. har mest kigget på Langå pga prisen. Står og skal lave en del så det passede bedst i budgettet   
Nu er det olie og gasfyr, der ønskes udskiftet fra politisk side, når det går den vej, står pillefyr jo nok næst i rækken ?
Så varmepumpe af den ene eller anden slags er nok vejen frem ?
Står selv for at skulle skifte mit oliefyr ud i nærmeste fremtid.
(men så dukkede der 1400 liter gratis fyringsolie op, som jeg fik for at hente det, så det udskød det lige lidt)
((har ADR kursus/bevis, og brugte en godkendt ADR tank, for at berolige de lovlydige))


Vi prøver igen, i morgen --
Har du undersøgt muligheden for luft til vand varmepumpe? Når du nu har centralvarme, vil det efter min mening give mest mening.
Når vores pillefyr engang står til udskiftning, bliver det bestemt løsningen.
Dels er biomasse nok på vej til at blive politisk ukorrekt, og så kræver det lidt arbejde med træpiller og rens af fyr. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Annonce
jthyge skrev den 08-04-2021 16:23:23

Har du undersøgt muligheden for luft til vand varmepumpe? Når du nu har centralvarme, vil det efter min mening give mest mening.
Når vores pillefyr engang står til udskiftning, bliver det bestemt løsningen.
Dels er biomasse nok på vej til at blive politisk ukorrekt, og så kræver det lidt arbejde med træpiller og rens af fyr. 

 Jeg er helt enig her. Men jeg håber at pillefyret holder til jeg flytter i lejlighed. når det bliver for besværligt at holde hus.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Har intet imod arbejde med et pillefyr.
har kigget lidt på Luft til vand men det koster bare en del mere en pillefyr. og da jeg er ene om alle udgifter samt renovering af ejendommen, må jeg jo prøve at spare hvor jeg kan.
Men planen er at skulle lave det "beboeligt" og om nogle år give det en større renovering. her tænker jeg så det vil give mening med en luft til vand. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis