Varmepumpe - hvorfor under loftet

Hej
Er der nogen, der kan forklare mig, hvorfor varmepumper skal hænge under loftet? Og sker der noget ved at rykke en loftshængt ned i gulvhøjde?
Min tanke er, at varme stiger opad, så det må være mere logisk at montere varmepumper ved gulvet - også dem, der er egnet til at hænge oppe.
Og min anden tanke er, at det måske er, fordi varmepumper oprindeligt er lavet til at køle i de varme lande - og derfor logisk nok bedst hænger i loftet?
Hej Er der nogen, der kan forklare mig, hvorfor... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er meget forskel på varmeafgivelse fra radiatorer og luft-luft varme pumper. 
Du kører hårdt på at varmen stiger op, og det er naturligvis rigtig ved forholdsvis stille stående luft. Det er tilfældet ved radiatorer både vand og el. Det er lidt ligesom at sammenligne æbler og bananer. Det er frugt begge slags mn alligevel forskellig smag. 
Når der er tale om opvarmet luft der blæses ud fra varmekilden så er det noget andet. Så indvirker den fysiske lov med opstigende varme ikke noget særlig. Det overtrumfes af blæseren som flytter varmen ret langt væk fra varmekilden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har fyret med 2 luft til luft varmepumper i 16 år. De er begge placeret under et vindue, og jeg har ikke observeret nogen af de ulemper der er nævnt. Det eneste der kan være er hvis de kører køl. Så kan der mærkes en kølig brise om fødderne. Hvis jeg skulle installere igen blev det samme placering.
95 af 100 varmepumper sidder oppe under loftet , hvor de absolut virker bedst , det er  kun en nødløsning at placere dem nede ved gulvet .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det er muligt Karl Smart. Jeg har også mødt luft/luft varmepumper som var monteret højt.

Resultatet var hver gang, at jeg blev forkølet - jeg hader luft/luft varmepumper   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau: Du blev forkølet fordi de sidder højt ? ? ? ? mon dog.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Man kan da kun blive forkølet hvis man bliver smittet med forkølelsesvirus...............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Nej - selvfølgelig var det ikke plaseringen, men mere varmepumpen skabte træk. At jeg samtidig kunne hører varmepumpen gjorde ikke nattesøvnen bedre.

Vira der forårsager forkølelse er vi omgivet af konstant. Det er kun et spørgsmål om at blive fanget på det forkerte ben. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vi har lige fået monteret varmepumpe, en gulvmodel. Til dels fordi vi synes den passer bedre ind i interiøret, og indtil videre er vi tilfredse med varmeydelsen.


Gulvmodeller er vel typisk den type hvor luft blæses ud i toppen 60 cm over gulv ca.
Vi har en luft/luft i parcelhuset under loftet, fordi det var bedst mulig placering.

I sommerhuset sidder den 30 cm over gulvet, fordi huset har skråvægge og ikke kunne placeres oppe.
Samme type med front blæs.

Min bror har i parcelhuset placeret den ved gulv. Samme oplevelse...virker fint.

Jeg ville placere den hvor det for jer er optimalt.
Jeg synes begge virker perfekt uanset placering.



Katmus
Rantzau skrev den 21-04-2022 19:21:38

Nej - selvfølgelig var det ikke plaseringen, men mere varmepumpen skabte træk. 

 Helt enig. Kender det selv med træk og lige så snart det sker så løber næsen. 

Specielt hvis det er koldt ved fødderne..

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis