Varmepumpe - hvorfor under loftet

Hej
Er der nogen, der kan forklare mig, hvorfor varmepumper skal hænge under loftet? Og sker der noget ved at rykke en loftshængt ned i gulvhøjde?
Min tanke er, at varme stiger opad, så det må være mere logisk at montere varmepumper ved gulvet - også dem, der er egnet til at hænge oppe.
Og min anden tanke er, at det måske er, fordi varmepumper oprindeligt er lavet til at køle i de varme lande - og derfor logisk nok bedst hænger i loftet?
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet med gulvmontagen er at luftstrømmen jo så ofte vil ramme ind i diverse møbler.m.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Logisk set så kommer den varme luft så langt ud som muligt og kan nå helt ud i tilstødende værelser når den hænger der oppe , og så er den også af vejen .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Men man KAN jo få gulvmodeller.
Og logikken er jo stadig, at varme stiger opad, så den kommer de samme steder hen - bare nedefra og op, så der ikke er fodkoldt. 
Det er en nødløsning som man meget sjældent bruger , hvis der ikke er mulighed for at placere inde delen op under loftet , i alle de varmepumper jeg har været med til at opsætte , siger manuelen , placeres mindst 5 cm fra loftet .
Hvis man ønsker at den varme luft skal sendes ned mod  gulvet , så indstiller man da bare inde delen til det , den kan også instilles til at sende luften op og ned og til højre or venstre via en lille motor som styrer lutstrømmen..........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Derudover, er indedelen af en varmepumpe typisk ret skrøbelig - med en automatisk vippelåge og et par tusind tynde alulameller. Den skal helst ikke for tæt på stole og nysgerrige børnefingre.
Tænker også den suger mere støv op længere nede. 

Mvh Troels
Annonce
En gulvmodel smider støv og snavs rundt i huset. Luftstrømmen bliver ikke jævn da den rammer, møbler, åbne døre osv. og så rækker den kortere end loftmonteret. De bedre modeller har både justerbar klap, der bestemmer “nedfaldsretning” samt 2 sæt små lameller, der individuelt kan styres sideværts. I princippet kan indedelen monteres i et hjørne og fylde et hus med varm luft. Du justerer blot lufttrykket og varmegrader efter behov.
Jeg mener nu stadig, at når varme nu stiger opad (og kulde falder nedad), ville det give mening, hvis varmepumper sad længere nede, så luften ved gulvet kunne varmes op og stige op til hele rummet. Der er jo derfor, radiatorer og el-paneler sidder ved gulvet, og derfor varme i gulvet er så dejligt.
Jeg HAR en varmepumpe, (mitsubishi hero), der kan både rettes i bestemte retninger og vifte op og ned, men den kan ikke varme gulvet, med mindre der er så meget blæs på, så man får pip, hvis den skal køre sådan hele tiden. Der er på samme tid 28 grader under loftet og fodkoldt.
Men jeg anerkender argumentet med støv i mekanikken.
Ellers giver det kun mening at placere varmepumperne oppe under loftet, hvis de i virkeligheden er tænkt som kølende, så den kolde luft kan falde ned i rummet. Sådan virker det i de varme lande.

Kaloriferevarmere i fx fabrikshaller sidder da også under loftet. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tja. Det er muligt... Men det ændrer jo ikke ved det faktum, at det er en fysisk lov, at varme stiger opad og kulde falder ned. Så det er ikke specielt rationelt klogt at sætte dem oppe. 
Jeg har da også siden talt med en varmepumpeinstallatør, som giver mig helt ret i, at de bør sidde nede ved gulvet - og han har været med til at flytte flere ned. 
Har da jævnligt set inderdelen plaseret midt mellem gulv og loft i sommerhuse, det har da virket fint.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis