Makita vs Dewalt

Hej alle!

Jeg skal ud og investere i nyt værktøj og er derfor i tvivl om jeg skal købe Makita 18v eller Dewalt 18v XR.

For nyligt stod jeg med en kammerat, der har købt et stort sæt af Dewalt, hvor jeg særligt var imponeret over deres multicutter og generelt deres design. Men jeg lagde mærke til at deres batterier generelt sad lidt løst på maskinerne.
I forhold til multicutter, så synes jeg Makita halter noget efter med dårlig finindstilling af hastighed m.m. Men deres slagboremaskiner er super og generelt er jeg meget imponeret over deres rundsav og skruemaskiner.

Jeg skal bruge følgende:

- Slagboremaskine
- Stiksav
- Multicutter
- Rundsav med føringskinne
- Vinkelsliber

Alt det med kompatibilitet med græsslårmaskine, hækklipper osv. er ikke relevant for mig. Så det er kun med øje for værktøj indenfor byggeri.

Kom gerne med for og imod og gerne egne erfaringer! :-) 
På forhånd tak!

- Nicolai. 
Hej alle! Jeg skal ud og investere i nyt værktøj... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er så lidt af en myte at batterierne bliver mega tunge, når man går op i AH, det passede meget godt med de gamle Nimh batterier.
Var lige ude at veje de originale Makita batterier som jeg har all 18 VOLT LI-ON
3 ah = 601 gram
4 ah = 600 gram
5 ah = 636 gram
6 ah = 660 gram (sådan et har jeg ikke, men efter Makitas hjemmeside)
Lidt sjovt med 3 og 4 ah, men det var sådan det var.

Godtnok har jeg tynde arme, men de 35 gram, fra 3 ah til 5 ah mærkes ikke.
Så har valget af maskine meget større betydning, hvad vægten angår, bruger du en af de kraftige boremaskiner til skruemaskine, kontra at bruge en slagskruetrækker, så er der virkelig forskel.
Slagskruetrækkeren giver heller ikke det vrid i armene, som boremaskinen.

Min slagskruetrækker vejer 1,3 kg og slår 165 nm (kulfri)
Min "store" bore/skruemaskine vejer 2,8 kg, og trækker 80 nm (med kul motor)


Vi prøver igen, i morgen --
Kolding75 skrev den 08-04-2021 15:13:34

Jeg har vejet 2A Bosch til ~355g og et 5A til ~620g, så der er 265g forskel - eller en vægtøgning på rundt 75%.

 Et 2 ah er nok ikke vejen frem når trådstarteren, også gerne vil have en rundsav.

Og indregn nu lige maskinens vægt også, her kan det være kg i forskel.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis