Makita vs Dewalt

Hej alle!

Jeg skal ud og investere i nyt værktøj og er derfor i tvivl om jeg skal købe Makita 18v eller Dewalt 18v XR.

For nyligt stod jeg med en kammerat, der har købt et stort sæt af Dewalt, hvor jeg særligt var imponeret over deres multicutter og generelt deres design. Men jeg lagde mærke til at deres batterier generelt sad lidt løst på maskinerne.
I forhold til multicutter, så synes jeg Makita halter noget efter med dårlig finindstilling af hastighed m.m. Men deres slagboremaskiner er super og generelt er jeg meget imponeret over deres rundsav og skruemaskiner.

Jeg skal bruge følgende:

- Slagboremaskine
- Stiksav
- Multicutter
- Rundsav med føringskinne
- Vinkelsliber

Alt det med kompatibilitet med græsslårmaskine, hækklipper osv. er ikke relevant for mig. Så det er kun med øje for værktøj indenfor byggeri.

Kom gerne med for og imod og gerne egne erfaringer! :-) 
På forhånd tak!

- Nicolai. 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er selv til Dewalt. Men det er jo ikke sikkert det er det rigtige for dig.
Find et sted hvor de har de maskiner du kan tænke Dig og leg lidt med dem

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

De 2 muligheder du nævner er stort set på linje m.h.t. kvalitet. Så det er bare at "tage på dem" og vælge den type man synes bedst om. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ev elmand: Har du nogen erfaringer med de enkelte stykker værktøj, jeg er på udkig efter? ​​​​​
Jeg har kun dewalt selv og det fungerer. Men i min tid før pension havde jeg ansvar for reparation af håndværktøj på en fabrik. Det var ca. 100 små vinkelslibere ca. 20 store og så en del batteri boremaskiner. Her var der mest valgt Makita.
Jeg kan ikke sige noget imod dem heller. Skal siges at det var sjældent at batteri maskiner blev repareret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kører selv Makita og er fuldt ud tilfreds. Har ikke alt endnu, men der kommer mere og mere.
Uanset hvilken vej du går, vil du være tilfreds, de er begge gode og har samme udvalg og både dyre og billige maskiner. Der vil næppe være noget du står og mangler på et senere tidspunkt, ved at vælge den ene frem for den anden.

 

Annonce
Du bør undersøge genanskaffelsesprisen på batterier og lader(e), da det som regel er de ting, der går i stykker først. Du kan ligeledes undersøge kvaliteten af batterierne til hhv. Makita og Dewalt, da dette har stor betydning for hvor godt værktøjet arbejder.


Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 08-04-2021 13:11:41

Du bør undersøge genanskaffelsesprisen på batterier og lader(e), da det som regel er de ting, der går i stykker først. Du kan ligeledes undersøge kvaliteten af batterierne til hhv. Makita og Dewalt, da dette har stor betydning for hvor godt værktøjet arbejder.

 Har du nogen referencer til undersøgelser af batteriernes levetid osv? 

Og ligeledes, hvad vil du anbefale af batterier til en rundsav? 5 Amp, 3 Amp Eller? 
Det er ren religion, to gode mærker, jeg har Makita og er godt tilfreds.
Jeg ville vælge 5-6 AH batterier.. (18 volt)
Men gå efter de kulfri maskiner, de æder ikke så meget strøm, så batteritiden er bedre, ogde har også ofte større trækkraft.

Mange fabrikater bla Makita, er jo kommen med en 40 volts serie, så det er nok den vej det går.
Ved ikke om Dewalt også har maskiner til 40 volt..

Vi prøver igen, i morgen --
Til rundsav er er det ok med de lidt større batterier. 5-6 Ah men på skrue maskine m.m. så er det for tung til daglig håndtering. Så er det bedre at have lader til at være i gang hele tiden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du skal stå med en skruemaskine oppe over hovedet i længere tid, så bliver du hurtigt træt af et 5A batteri, da det er tungere end 2A. Omvendt bliver du også hurtigt træt af, når rundsaven mister kraft efter 5-10 minutters brug, fordi den kun har et 2A batteri, og så ville du ønske dig et 5A batteri. Så det er et spørgsmål om behov, men til en rundsav, der altid hviler på en overflade ved brug, ville jeg slet ikke overveje noget under 5A.

Jeg har lige søgt efter priser på 5A Makita/Dewalt batterier, og Makita er omkring 10% dyrere (500 vs. 550), så der er ikke den store forskel med mindre du skal købe store mængder.

Hellere leje end at bo på gaden.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis