Forslag til forbedring af carport

Hej

Jeg er ved at planlægge min carport med skur. Jeg vil selvfølgelig gerne have så høj frihøjde som muligt, samtidig med en max. højde på 250 cm udvendigt.

1. Har I nogen forslag til hvordan jeg kan optimere højden på tagkontruktionen? Jeg vil gerne undgå en midter stolpe.

2. Er mine reglar i vægge på 45x95mm tilstrækkelige, med en afstand på 60 cm?

3. Er min hjørne stolte tilstrækkelig? eller vil det være for stor en belagtning på det lille fundament?

Er der andre dele jeg bør være opmærksom på?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Reglar i vægge er helt ud ok.
Uden at kende bredde og funderings metode så er det umulig at give at svar på andet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er der gjort rede for at limtræsbjælken kan bære de ca 5 meter tag?
Hvordan forankres opad og nedad? Mener det er bedst hvis der nogle steder indstøbes vindtræksbånd som føres med op og har fat i tagkonstruktionen.
Hvis du beklæder indvendigt med krydsfiner er vindkryds i siderne unødvendigt.
Er nedløb allerede etableret? Ellers ville jeg lave ensartet kurvertfald mod midten og lave modfaldskiler, så er der kortere til afløbet fra alle hjørner + ingen brug for undersænket rende.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH
Der er ikke udført noget endnu. De to nedløb er for at sikre så lav tagkonstruktion som muligt. Kan dette gøres med kun 1 nedløb?
Jeg så desværre ikke link til tegning da jeg svarede.
Jeg tror nu ikke tagnedløb med fordel kan laves med 1 nedløb. Men det kan optimeres ved at flytte dem i taget.
Hvis du laver 1 nedløb i taget ca. hvor a er i carport på plantegning. og det 2. tilsvarende i det isolerede værksted. Så føres nedløbsrør under taget i bjælkelaget, ud til et passende sted. så er der kun ca. 2,5 - 3  m fra alle hjørner og hen til nedløb og du har 245 mm til en bøjning og fald ud imod siden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var heller ikke tanken at kun bruge et enkelt nedløb - forsøgt at illustrere min ide nedenfor - som Elmand er inde på kan afløb føres ud til siden i bjælkelaget. Herved føres kiler til faldopbygning heller ikke på tværs af spær.
Har du iøvrigt overvejet et ovenlys i dit isolerede værksted?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis