Generator på skrueakslen?

Er der nogen der har erfaring med at sætte en generator på skrueakslen på en sejlbåd?
Jeg har en sejlbåd med fast propel, der gør at skrueakslen drejer, når båden går for sejl.
Jeg overvejer at sætte en generator på akslen, så den kan lave strøm til batterierne.
Jeg ved at man kan købe forskellige hydrogeneratorer som f.eks. Watt&Sea, men de koster en bondegård, og når man nu allerede har en aksel der drejer, når man sejler, må man kunne udnytte det 😊
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tror jeg ikke er en god ide, med mindre du synes båden sejler for hurtigt. Ved at belaste skrueakslen bremser du båden.

Søren O
Som et kuriosum. Fregatten Jylland  havde dampmaskine og skrue til brug i kamp det gav en bedre manøvredygtihed, men brugte meget kul. Til daglig brug sejlede man for sejl og hejste propellen op så den ikke var i vandet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Og Mikkel Beha var da grov stolt over en foldepropel som de havde fået monteret på Havanna Jeg husker ikke lige helt tallene men mon ikke den oprindelige tog 1-2 knob af toppen af hastigheden.
Så når din propel løber rundt i tomgang så sinker den ikke så meget som den vil gøre ved at belaste den. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sådan er virkeligheden så ond. Der er ingen gratis energi.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg ved godt at det kommer til at koste lidt fart, men vel ikke mere end en Watt & Sea hydrogenerator... Som til gengæld koster 40.000,-😉
Jeg er gået fra en foldepropel til en fast, uden at jeg har bemærket den store forskel...

Jeg synes bare at konceptet er smart, hvis en generator på akslen, kan forsyne min autopilot mens jeg sejler, så jeg kan bruge den, uden at tænke på, om den tømmer batterierne på lange sejladser

Jeg har accepteret at der ikke findes gratis energi, så skal vi lukke den teoretiske diskussion, og skifte over til hvordan man gør i praksis, og hvilke erfaringer i har? 😊 
Annonce
Du bør have et batteri der kun er til at starte motoren med, og et forbrugsbatteri til forbrug, en selvstyrer bruger ikke så meget strøm hvis båden er i balance, jeg har ofte sejlet hele dagen med selvstyrer uden at tømme et batteri på 75 ah. men skulle det ske, så er det jo bare at starte motoren og dermed oplade batteriet igen.
Hej Solaris
Jeg har et start batteri og to forbrugsbatterier...😉
Du har ret i at selvstyreren bruger mindre strøm, hvis sejlene er trimmet ordentligt. Men godt at høre, at 75 ah holder til en hel dag. 
Idéen med en generator på skrueakslen er, at man ikke behøver at starte motoren😊
Hvis du vil montere en almindelig bilgenerator skal du have omdrejningstallet tilpasset generatoren. Jeg vil tro at generatoren skal køre med mindst 2000 omdr/ min. før den afgiver strøm af betydning. Det vil nok være en fordel kun at montere en “lille” generator med så få amp. som muligt. Ved ikke hvor små de findes, men f.eks. 10 amp. vil være et bud.
Så skal du have fundet ud af hvor hurtig din skrueaksel løber. Et gæt kunne være ca. 50% af hvad den løber når du sejler for motor.
Du skal så have monteret en passende remskive på skrueakslen med måske 4-6 gange større diameter end på generatoren. Remskiven skal nok være med “taper-loch” bøsning for nem montering. Generatoren skal så monteres så remmen også kan strammes. Det giver så en sideværts belastning på skrueakslens lejer.


Søren O
Jeg tror ikke du kan hente ret megen energi i den roterende aksel, prøv at se hvor langsomt den roterer, og tag så fat om akslen så den stopper, så har du et billede af hvor meget, (lidt) energi den kan yde. Hvis du vil have tilført strøm under sejlads uden at køre med motoren, så kommer du meget længere med en vindgenerator, og den lader også når du ligger i havn.
Hej Søren
Tak for svar, og for dine gode betragtninger!
Jeg havde engang adgang til en stroboskoplampe til at måle omdrejningshastigheden. Er der andre måder man kan måle det på? Jeg skal selvfølgelig matche generatorens optimale omdrejningshastighed, ved hjælp af størrelsen på remskiven...
Smart system - taper lock - det kendte jeg ikke  
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis