Generator på skrueakslen?

Er der nogen der har erfaring med at sætte en generator på skrueakslen på en sejlbåd?
Jeg har en sejlbåd med fast propel, der gør at skrueakslen drejer, når båden går for sejl.
Jeg overvejer at sætte en generator på akslen, så den kan lave strøm til batterierne.
Jeg ved at man kan købe forskellige hydrogeneratorer som f.eks. Watt&Sea, men de koster en bondegård, og når man nu allerede har en aksel der drejer, når man sejler, må man kunne udnytte det 😊
Er der nogen der har erfaring med at sætte en... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Solaris
Tak for svar!
Jeg skal helt klart prøve at mærke, hvor mange kræfter der er i akslen, før jeg overhovedet går i gang med projektet.
En vindgenerator er også smart, men den larmer...  
Remskiven på skrueakslen skal placeres helt ude ved en af akslens ender. Dette for at undgå den (omend lette) bøjning af akslen, som trækket til siden vil medføre.
Den ekstra generator skal kunne frakobles elektrisk, når motoren startes og dens generator overtager ladningen.
Mon det alt i alt ikke er både nemmere og billigere bare at sætte nogle solceller på taget ?


Finnband
Hej Finnband
 
Du her ret med hensyn til placeringen af remskiven👍

Jeg har hørt at en generator ikke må køre, uden at være koblet til et batteri. Er det rigtig?

Du har ret med hensyn til en solcelle. Den virker bare ikke særlig godt, når solen ikke skinner på den... 
Jeg tror nu ikke en generator tager skade af at køre uden tilkoblet batteri. Så er der jo ingen magnetiseringsstrøm, og generatoren vil ikke virke.

Søren O
Søren O har ganske ret.
Kun hvis man har en meget gammel generator med permanent-magneter kan man risikere skade på dioderne ved at afbryde forbindelsen til batteriet.

M.h.t. solceller: De virker også glimrende i gråvejr. Nogle typer er ligefrem lavet til det. Og så har de i sæsonen som regel meget mere tid til at lade på batterierne, end du har til at sejle   


Finnband
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis