Skitse over vandværk

Er der nogen der skulle ligge inde med en skitse over et vandværk, eller vide hvor man skal kigge? Jeg har fået foræret et vandværk med pumpe, hydrofor, pressostater og manometre, til erstatning for mit husvandværk fra Harald Nyborg. Desværre er det hele skilt ad uden manuel. Er der mon nogen der ved hvordan sådan noget skal være skruet sammen?

God aften til alle
- Peter  

Venlig hilsen

PeterA

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er mit husvandværk. På pumpens trykside er pressostat, manometer, hydrofor og afgangsrør tilsluttet i en samlet “klump”, men t-stykker fungerer lige så godt.

Søren O
Det er ikke så svært at beskrive.
Fra pumpens suge-side skal der gå rør / slange ned i brønden. I bunden skal der være bundventil ( kontraventil)
Fra tryksiden på pumpe går der rør ud i installationen. Men der skal være et T stykke 0,5 - 1,0 m fra pumpen hvor hydrofor beholder står over. Det kan også gå ind i  hydrofor og ud igen i den anden side. Men det skal være nederst i beholderen.
Trykafbryder og manometer kan monteres på beholder eller på røret ind imod installation.
Før start skal det spædes op. Det vil sige at pumpe og slangen ned i brønden skal være fyldt med vand. Det kan gøres ved at hælde vand i spædeprop på pumpen, men en lettere løsning er at sætte vandværks tryk på installationen, og lukke af for det igen inden start. Så vil vandet finde ned i pumpe og sugerør, og du er klar til start. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
På SørenO`s billede ses styring direkte efter pumpen det er også ok, men der kan forekomme "startstød" på trykket men det vil sjældent have betydning

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvor er I skarpe! Tak mange gange :-) Rækkefølgen er altså, fra brønden: kontraventil -> føderør til pumpe -> pumpe -> pressostat -> manometer -> hydrofor -> installationerne.

På min hydrofor er der kun et rør. Det skal bare sætte på et T-stykke der sidder på røret  (sammen med pressostat og manometer) fra pumpen til installationen. Er det rigtig forstået?

Vh Peter

Venlig hilsen

PeterA

Så er det hele samlet efter alle kunstens regler - og tak for svarene. Jeg er nødt til lige at spørge om en ting mere, så jeg håber der er en el-teknisk begavelse der læser med:

På pressostaten er der 6 skrueterminaler. På 5 og 6 er der monteret en blød leder, 1,5 kvadrat, så den må skulle gå til pumpen. Men hvor skal henholdsvis 0 og fasen tilsluttes? Jeg læser det som 0 på 1 eller 3 og fasen på 2 eller 4. Er det korrekt? Forlods tak for svar.

Venlig hilsen - og god aften

Peter

Venlig hilsen

PeterA

Pressostaten med 3 kontaktsæt og er beregnet til en trefaset pumpe. Når du “kun” har en enfaset motor, er det principielt nok blot at lade den ene fase gå gennem et kontaktsæt, f.eks. terminal 5 og 6. Nul kan enten køres uden om kontaktoren, men der er “lidt mere rigtigt” også at køre den igennem kontaktoren, f.eks. terminal 3 og 4.
Jordforbindelsen tilsluttes ”jordskruen” i pressostathuset.

Søren O
Altså for at skære dette ud i karton
ENTEN
Fase fra installation på 5 og nul på 3
ud til pumpe på 6 og 4

ELLER en anden metode hvis du vil følge den skitse som du har vist så forbindes 1 - 3 - 5 og fase på 5
På den anden side forbindes 2 - 4 - 6  og den brune ud til pumpe på 6.
Så samles Nul i en muffe og jord på jordklemme i pressestat.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Igen mange tak for svarene. Nu fik jeg tilsluttet pressostaten og skal have tilkoblet Grundfospumpen. I diagrammet under Low voltage ses hvor faserne tilkobles L1, L2 og L3. Jeg skal kun køre med 220v så jeg kobler alene L1 med fasen- korrekt? Jeg indstiller så forbindelserne i matrixen Low Voltage så U1 er koblet med W2, V1 med U2 og W1 med V2 - korrekt? (fra fabrikken er den lige nu koblet som på billedet). Men jeg synes ligesom jeg mangler en forbindelse til at koble nul, Altså en N. Hvordan tilslutter jeg nul her? Er det bare på W2?  Desuden mangler der en jordklemme, men den må jo være der et eller andet sted. Igen forlods tak for svar!

Venlig hilsen
Peter
     

Venlig hilsen

PeterA

Er der kondensator på motoren?

Søren O
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis