0.75mm ledning i faste installationer

Hejsa :)

Kæresten og jeg er ved at købe hus og i forbindelse med det har vi kigget lidt på elrapport og tilstandsrapport.
I elrapporten står der at der er anvendt for lille ledningstvæesnit i både lavvolt samt 230V indbygningsarmaturer. (0.75mm)
Da jeg er tømrer har jeg snakket med en elektriker på arbejde som sagde at det var ulovligt og at hvis huset brændte ville forsikringer ikke dække det.
Kan ikke umiddelbart finde ud af hvornår det er blevet lavet (2012 eller 2007 sandsynligvis)

Er der nogen kyndige el folk der kan bekræfte det?

Kan selvfølgeligt bare få det ordnet med jeg ved ikke om de er trukket i et rør eller ej og det hele er lavet i gips så hvis ikke de er i rør er det jo hele møjet der skal pilles ned :)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skal du have bekræftet? Tværsnittet er i hvert fald ikke i orden ifølge sikkerhedsstyrelsen, så din elrapport taler sandt.

Forsikringsspørgsmålet er derimod ikke så lige til som din elektriker fremstiller det.

Kan I ikke få sælger til at tage ansvar for det elarbejde der?
Hej Mats.
Jeg er ikke elektriker men går selv og kigger lidt på hus sammen med kæresten. Og har set det samme på en stor del af dem vi har kigget på. Har så selv snakket med en elektriker der fortalte at det er ulovlig og korrekt ift det er en ulovlig installation som din elrapport også viser. Men jeg kunne også forstå det ikke helt var så simpelt da det også KLM meget an på isoleringen på ledningerne. Og ift forsikring er det korrekt at forsikringen kan nægte og betale eks brand hvis huset kan påvises at den ulovlige installation er årsagen til branden. Ved ikke om det hjalp? 
Mindste tværsnit for ledninger i den faste installation er 1,5mm2. Det er der overhovedet ingen tvivl om. Det har ikke det mindste at gøre med isoleringstykkelsen på ledningerne.
I el rapporten står der at der er anvendt for lille ledningstværsnit i både lavvolt samt 230V indbygningsarmaturer. (0.75mm)