0.75mm ledning i faste installationer

Hejsa :)

Kæresten og jeg er ved at købe hus og i forbindelse med det har vi kigget lidt på elrapport og tilstandsrapport.
I elrapporten står der at der er anvendt for lille ledningstvæesnit i både lavvolt samt 230V indbygningsarmaturer. (0.75mm)
Da jeg er tømrer har jeg snakket med en elektriker på arbejde som sagde at det var ulovligt og at hvis huset brændte ville forsikringer ikke dække det.
Kan ikke umiddelbart finde ud af hvornår det er blevet lavet (2012 eller 2007 sandsynligvis)

Er der nogen kyndige el folk der kan bekræfte det?

Kan selvfølgeligt bare få det ordnet med jeg ved ikke om de er trukket i et rør eller ej og det hele er lavet i gips så hvis ikke de er i rør er det jo hele møjet der skal pilles ned :)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skal du have bekræftet? Tværsnittet er i hvert fald ikke i orden ifølge sikkerhedsstyrelsen, så din elrapport taler sandt.

Forsikringsspørgsmålet er derimod ikke så lige til som din elektriker fremstiller det.

Kan I ikke få sælger til at tage ansvar for det elarbejde der?
Hej Mats.
Jeg er ikke elektriker men går selv og kigger lidt på hus sammen med kæresten. Og har set det samme på en stor del af dem vi har kigget på. Har så selv snakket med en elektriker der fortalte at det er ulovlig og korrekt ift det er en ulovlig installation som din elrapport også viser. Men jeg kunne også forstå det ikke helt var så simpelt da det også KLM meget an på isoleringen på ledningerne. Og ift forsikring er det korrekt at forsikringen kan nægte og betale eks brand hvis huset kan påvises at den ulovlige installation er årsagen til branden. Ved ikke om det hjalp? 
Mindste tværsnit for ledninger i den faste installation er 1,5mm2. Det er der overhovedet ingen tvivl om. Det har ikke det mindste at gøre med isoleringstykkelsen på ledningerne.
I el rapporten står der at der er anvendt for lille ledningstværsnit i både lavvolt samt 230V indbygningsarmaturer. (0.75mm)
Installationen er ulovlig, hvis de 0,75mm2 ledninger indgår i den fast installation. Står der i rapporten noget om, hvilke paragraffer der er overtrådt. Ellers bed firmaet om at oplyse, hvilke paragraffer der er overtrådt.
Med hensyn til brandforsikring har selskabet mulighed for at se el rapporten inden det tegner forsikringen. Det er ikke dig, der har foretaget den (måske)ulovlige installation.
Viser det sig, at installationen er ulovlig, beder du sælger om at lovliggøre den af den simple grund at du ikke kan overse udgifterne ved lovliggørelsen, inden du køber huset.

fase
Det med at forsikring under alle omstændigheder ikke dækker hvis installationen er ulovlig passer ikke. Så ville rigtig mange forsikrings forhold kunne afvises. Der skelnes imellem uforsvarlig og groft uforsvarlig. Og det de kan gøre er at kræve regres. Altså en del af erstatning skal udredes af dem der har forsikringen.
I den faste installation skal bruges mindst 1,5 mm2 kabel hvis der er tale om 230 V Ved lavvolt er det lidt anderledes. Her kommer det an på hvor meget strøm der bruges til spot. Og her skal man huske at spot bruger ca. 20 x så høj strøm ved 12 V som ved 230V Altså ved samme W. Så her kan ledninger meget nemt blive for varme.
Ved 230V er det mere den mekaniske holdbarhed der argumenterer for de 1,5 mm2
Men ofte er det meste ( det oprindelige) af installationen ok. Så du skal nærlæse el-rapport for at se hvilke installationer der skrives om som ulovlige.
Og i forhold til huskøb / pris så er det oftest en mindre ting. Du skal naturligvis bruge det imod sælger og få lidt nedslag.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
BTA Handyman skrev den 07-04-2021 17:32:12
...
Og ift forsikring er det korrekt at forsikringen kan nægte og betale eks brand hvis huset kan påvises at den ulovlige installation er årsagen til branden. ...

 Og jeg gentager lige ånden i mit eget udsagn og ev elmands - forsikringsjura er kompliceret og i relation til trådstarters situation så er det er ikke korrekt det som skrives i det ovenstående eller i det forrige indlæg med samme påstand. Der er en hel mængde forhold der spiller ind i disse sager - specielt ved så alvorlig en forsikringsbegivenhed som brand i en beboelsesejendom. I dette tilfælde kompliceres det ydeligere af, at der er tale om en ejendom, der skifter ejer. Det gør udfaldsrummet større og det er umuligt at komme til en sort/hvid konklusion her og så endda på en ikke indtruffet forsikringsbegivenhed. 

Annonce
Nu er det vel ikke hele installationen der er udført i 0,75 mm2, er det kun enkelte steder er det jo nok  ret overkommeligt at udbedre.  

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, selvfølgelig er det til at udbedre, Det er blot et spørgsmål om, hvem der skal betale for udbedringen. Kan du forestille dig at der skal rives vægbeklædning ned for at udskifte installationen og de deraf følgende udgifter.

fase
Tak for svar til jer alle sammen :) Tror løsningen bliver at kontakte den sagkyndige der har lavet el rapporten og høre om installationerne er ulovlige eller ej og så tage den med sælger hvis ulovlig.
Er de ikke ulovlige må vi bide i det sure æble og få det udskiftet, rør eller ej :)
Hvis de i el-rapport står som ulovlige, så er det som han har set det, og vores gætterier er ikke så meget værd.
Har i ikke købt endnu så er det naturligvis et forhandlings argument.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis