0.75mm ledning i faste installationer

Hejsa :)

Kæresten og jeg er ved at købe hus og i forbindelse med det har vi kigget lidt på elrapport og tilstandsrapport.
I elrapporten står der at der er anvendt for lille ledningstvæesnit i både lavvolt samt 230V indbygningsarmaturer. (0.75mm)
Da jeg er tømrer har jeg snakket med en elektriker på arbejde som sagde at det var ulovligt og at hvis huset brændte ville forsikringer ikke dække det.
Kan ikke umiddelbart finde ud af hvornår det er blevet lavet (2012 eller 2007 sandsynligvis)

Er der nogen kyndige el folk der kan bekræfte det?

Kan selvfølgeligt bare få det ordnet med jeg ved ikke om de er trukket i et rør eller ej og det hele er lavet i gips så hvis ikke de er i rør er det jo hele møjet der skal pilles ned :)
Hejsa :) Kæresten og jeg er ved at købe hus og i... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kan ikke sige noget konkret om stærkstrømsreglerne. 
Men LED-spots bruger meget lidt strøm i forhold til halogener som måske pt er monteret.
Hvor meget tværsnit der skal til LEDer må elektrikerne oplyse.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Som flere skriver er det ulovligt. Når det står i el-rapporten er det køber der skal betale, medmindre andet aftales i forbindelse med købet.

Hvis det er forbindelser til armaturer, er historierne med at det kan være årsag til brand overdrevne. De lamper bruger så lidt strøm at opvarmningen er langt mindre end en 1,5 kvadrat ledning, der er fuldt belastet. Ledningerne har ikke problemer med at klare en eventuel kortslutning. Det er trods alt 0,75 ledning man bruger til loftlamper.

Hvis der er brugt 0,75 kvadrat kabel til at forbinde stikkontakter eller andet, hvor der kan være et højt forbrug, er det farligt og det bør udskiftes til større kvadrat øjeblikkeligt.

Problemet med 0,75 mm2 er ikke ved normalt brug, men kommer der en direkte kortslutning mellem fase og nul. kan man risikere at sikringen ikke springer, og ledningen bliver så varm at den starter en brand..

Vi prøver igen, i morgen --
En 13A sikring skal nok springe, medmindre ledningen er 100 m lang. Støvsuger-ledninger har ofte meget lille kvadrat, som bliver varme ved almindeligt brug. Hvis der er en kortslutning i støvsugeren skal sikringen nok springe. Elles ville den ikke være lovlig at bruge.

En støvsuger bruger ofte 1000 til 2000 watt. Et moderne armatur er sjælden over 20 watt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også