Eksisterende vægge ved åbning til kip

Hej alle,

Vi står foran at få lavet nyt tag med en større hældning end det gamle.
En række rum istandsættes i samme ombæring, hvorfor der her naturligt åbnes op.

En række andre rum er dog ikke som udgangspunkt en del af planen, og der etableres det nye tag ligesom henholver det eksisterende (hvor tagpap mv. dog pilles af). Går med tanken om hvorledes der kan åbnes op i disse rum også uden at smadre rummene totalt. Lofterne er én ting, men det største problem er at væggende ikke er høje nok. Kan man man lave det uden at smadre de eksisterende vægge helt? er en blanding af skillevægge i gips på stål reglar, og enkelte vægge i et gammelt porøst (slagger?) materiale.
Tanken er om man kan koble væggende fra loftet og forlænge dem? er fx installationer, klinker mv. på den ene væg, så hvor jeg synes det er overkommeligt at skifte loft bare, er det ikke en løsning at rive væggen ned og bygge en ny.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skillevægge kan godt forlænges, ved at sammenkoble stil skelet. Men det indebærer at man kan finde de øverste skruer i gipsplade, så stålskinner kan skubbes 20- 25 cm ned over de gamle. Så sættes skrue i, og det er stift igen. Men der er jo også problem med hældning på de gamle vægge kontra de nye der kommer opad.
Desuden skal det opfylde nye isolerings krav, og elinstallationer dur heller ikke.
Så alt i alt ville jeg nok lad de gamle rum blive, og så tage dem en for en senere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er ved at planlægge noget lignende og jeg synes den største udfordring er de vægge som vender ud mod det fri. Der kommer jeg nok til at købe noget hjælp til at finde ud af, hvad jeg kan slippe afsted med rent isoleringsmæssigt. Der er nemlig den udfordring at dagens isoleringskrav vil gøre den øverste del af væggen tykkere end den nederste del som er den eksisterende væg (bygget i 70'erne). Det bliver umiddelbart lidt af en øjebæ - har du løst den udfordring?

Jeg kan tilføje at jeg ikke får nyt tag, men vil lave det indefra ved at ombygge de eksisterende gitterspær.

Angående de indvendige vægge, så er jeg ikke helt med på hvad der er den store udfordring. Jeg har "bare" tænkt mig at bygge dem højere med gips som ev elmand skriver og så flytte (eller lave nye) elinstallationer. Måske har jeg overset noget.
Ift. udvendig isolering er løsningen her at hele huset bliver ydermursisoleret og får en ny facade. Så det nye tag er en ting i én større ombygning.
Men tænker om du kan finde løsninger i morderne effektive isoleringsmaterialer? Kingspan fx laver isolering der næsten halvere tykkelsen sammenlignet med klassisk mineraluld. Bruges en del i nybyg også hvor man ikke ønsker de meget bredde vægge.

Jeg ved som sagt ikke hvor nemt det er bare at bygge dem højere. Vi havde almindeligt fladt tag. Ydermurerne er nu hævet og der er sæt nye spær på med større hældning (ensides taghældning). I de rum der også bliver lavet om er det nemt, der er alt jo nede i forvejen. Men i en del af huset er der nogle nye værelser, et nyt badeværelse og bryggers. Lofterne i de rum hviler på de gamle spær (som nu har et tag over sig). De spær ville jeg jo gerne have væk så lofterne kan hæves op uden at smadre alle disse rum helt. Lofterne kan komme ned, men så er næste problem at alle rummene har vægge der ikke går så højt. Jeg ved ikke om man kan "afmontere" disse vægge fra den gamle tagkonstruktion så de står uden at være sat fast i toppen, for derefter "bare lige" bygge oven på så de når det nye loft.

Men noget skal der ske, for i bryggerset har jeg pt. at tag oppe over det gamle ovenlysvindue:D
I overskrift skrives "åbning til kip" Det har jeg opfattet som saddeltag eller lignende.
Nu skrives der fladt tag med større hældning og så er sagen lidt anderledes.
Ved skillerum er der ikke den store forskel, de skal forlænges som beskrevet. I gipsvægge med overlap på stållægter så styrken beholdes. Og de kan fastgøres til de nye spær eller lægter/reglar under.
De andre porøse vægge er sikkert leca, og det murer man bare op over igen.
Du kan sikkert tage de gamle spær væk, men det skal gøres i hele husets bredde på en gang. Ellers bliver det noget dingleværk.
Ovenlys hul forsvinder jo når der kommer ny loft.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ovenstående Indlæg skulle have set sådan ud
I overskrift skrives "åbning til kip" Det har jeg opfattet som saddeltag eller lignende.
Nu forstår jeg fladt tag med større hældning og så er sagen lidt anderledes.
Ved skillerum er der ikke den store forskel, de skal forlænges som beskrevet. I gipsvægge med overlap på stållægter så styrken beholdes. Og de kan fastgøres til de nye spær eller lægter/reglar under.
De andre porøse vægge er sikkert leca, og det murer man bare op over igen.
Du kan sikkert tage de gamle spær væk, men det skal gøres i hele husets bredde på en gang. Ellers bliver det noget dingleværk.
Ovenlys hul forsvinder jo når der kommer ny loft.
Men hvis i stadig bor i huset under ombygning så ville jeg blot sætte et stykke krydsfiner eller lignende over sådan et hul, gøre hele det nye færdig, og så først bagefter tage fat i de eksisterende rum.
Man kan lave mad i en baggang, man kan sove sammen i 1 eller 2 rum men man kan ikke undvære toilet og badeværelse i mere end nogle få timer.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
MartinSchmidt skrev den 08-04-2021 07:34:59

Ift. udvendig isolering er løsningen her at hele huset bliver ydermursisoleret og får en ny facade. Så det nye tag er en ting i én større ombygning.
Men tænker om du kan finde løsninger i morderne effektive isoleringsmaterialer? Kingspan fx laver isolering der næsten halvere tykkelsen sammenlignet med klassisk mineraluld. Bruges en del i nybyg også hvor man ikke ønsker de meget bredde vægge.
....

Jeg kan godt se, at du har det lidt nemmere her da du kommer ekstra isolering udenpå mureren.

 Jeg har overvejet at kigge på alternative isoleringsmaterialer eller bruge vinduer så vidt muligt. Jeg må nok hellere få en bygningskonstruktør eller lignende til at regne på, hvad der kan lade sig gøre indenfor reglerne. Jeg skal alligevel have en ingeniør til at skrive under på spærforandringen så måske de kan hjælpe med det andet også.

Angående dine vægge, så har ev elmand lavet et godt svar. Det er også sådan jeg ville gøre det. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis