Lime Fermacell plader på mursten

Hej

Jeg skal renovere et bædeværelse hvor jeg har fjernet klinker og dermed og største delen af det oprindelige puds. Jeg påtænker at lime fermacell 15mm plader direkte på mursten når alt puds er fjernet. Jeg kan læse i deres montagevejledning der findes Fermacell klæbemørtel. Jeg kan bare ikke finde det produkt nogle steder.

Mit spørgsmål er derfor, hvordan klæber jeg Fermacellplader direkte på min murstensvæg? Er der et nadet produkt som jeg kan bruge?
Hej Jeg skal renovere et bædeværelse hvor jeg har... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Talte med Fermacell forleden, da jeg skal have klæbet nogle fermacell plader på noget gasbeton indermur, jeg fuldlimer da der er revner et par steder i gasbeton. ( det er en tilbygning, har ikke ændret sig i mange år, og så er der nogle små revner, som kom frem da vi fjernede tapetet)
De anbefaler at bruge :
LIP  hurtighærdende fliseklæb
Eller Alfix combi quick fix

Det skal være en hurtigtørrende type, da der ellers er risiko for at pladerne vil krumme, hvis de er fugtige i længere tid på bagsiden.

( Spurgte ikke til Dot & Dab )

Vi prøver igen, i morgen --

Det skal være en hurtigtørrende type, da der ellers er risiko for at pladerne vil krumme, hvis de er fugtige i længere tid på bagsiden.
Jeg fik et noget kortere svar. Det skulle bare være Lip 460. Men fandt prisen på denne totalt ublu, så jeg prøvede med Lip Lim mørtel, den havde jeg stående. Smurte så på med 6mm tandspartel. Jeg har ikke set nogen tegn på krumning her på 4.dagen. Min væg var ret jævn og ved slag på pladen nu, så lyder det som en stenvæg. Ikke noget skruk og pænt i lod.

En lip hurtighærdende fliseklæb koster vel i nærheden af 400 pr pose af 20kg. med 6mm tand spartel kræver det ca 5kg at smøre på(viden fra egen test), så bliver det alligevel 100 kroner pr plade.

 

Lip 460 er ikke lige til at finde, og det koster også en del.
Jeg købte Alfix CombiQuickFix, ja det koster også omkring de 400 kr for 20 kg.
Alternativet i Alfix er Alfix Combifix, som koster ca 280 kr for 20 kg.

Nu vil Fermacell jo nok ikke anbefale almindelig fliselim, hvis der er en lille risiko for pladerne vil kunne komme til at krumme.

Så jeg gik med den hurtigtørrende, jeg bruger en 8 mm tandspartel, hvor man teoretisk skulle bruge 2,3 kg pr m2 når man fuldlimer, men i praksis har jeg brugt tæt på 3 kg pr m2, med det spild der ​er.

Fermacell foreskriver man kommer limen på pladerne, så det gør jeg.
Er ikke færdig endnu, har kun lige lavet en enkelt væg..

Jeg bruger fermacell fugespartel i samlingerne, jeg laver et mellemrum på ca 7 mm mellem pladerne, som er fuldkantede.

Alt sammen efter råd fra Fermacell, talte med en meget kyndig person, der beredvilligt kunne svare på alle mine spørgsmål. ​

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også