Lime Fermacell plader på mursten

Hej

Jeg skal renovere et bædeværelse hvor jeg har fjernet klinker og dermed og største delen af det oprindelige puds. Jeg påtænker at lime fermacell 15mm plader direkte på mursten når alt puds er fjernet. Jeg kan læse i deres montagevejledning der findes Fermacell klæbemørtel. Jeg kan bare ikke finde det produkt nogle steder.

Mit spørgsmål er derfor, hvordan klæber jeg Fermacellplader direkte på min murstensvæg? Er der et nadet produkt som jeg kan bruge?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan heller ikke lige finde der ved tømmerhandlere. Men på produkt oversigt ses at det har TUN nr. 5979755  Så må det kunne findes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fliseklæb!

Alle vores vindueslysninger var med gennemgående murværk (kuldebro) så har ifm udskiftning af vinduer og døre banket puds væk og skåret ud til isolering. I det resulterende hul har jeg brugt fermacell klæbet med profix direkte mod det afrensede murværk til at afdække siderne.

Jeg har brugt metoden i alle typer af rum og det fungerer (i al beskedenhed) glimrende.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har netop renoveret et gammelt toilet, jeg limede fermacel op på en gammel murstensvæg, på modsatte væg var der malet glasvæv, dette blev vasket med grundrens, på alle vægge limede jeg fermacell pladerne op med Blå lip. Virker perfekt!
Gaxi skrev den 10-04-2021 20:40:39
Har netop renoveret et gammelt toilet, jeg limede fermacel op på en gammel murstensvæg, på modsatte væg var der malet glasvæv, dette blev vasket med grundrens, på alle vægge limede jeg fermacell pladerne op med Blå lip. Virker perfekt!

 Fedt. Nogle tips og tricks? Hvordan påførte du LIP? klumper eller med spartel?

Jeg kørte lippen på væggen med en tandspartel, lige somved fliser. Jeg bryget også en lip primer på væggen inden klæberen, og ligeledes primede jeg den side af pladen der blev trykket ind i klæberen.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg talte med Fermacell igår og de anbefaler Lip 460 til at gøre det og vil have det med i deres opdaterede montagevejledning som kommer snart. 
Ligeledes har jeg fundet ud af at Knauf har et produkt der hedder Perlfix som er skabt til "dot and dab" som teknikken hedder. Men den er nærmest umuligt at få herhjemme desværre

 

Til interesserede kan jeg da oplyse, at jeg brugte blå LIP. 10mm tandspartel på pladen. De sidder da endnu, et lille år efter jeg satte dem op. Meget nemt iforhold til at pudse væggen op.
Jeg ved godt det er en gammel tråd, men det kan være det er sjovere at have informationerne i én tråd.

Når nu i siger lægge på med tandspartel, lægger i så på hele pladens areal?
så bliver det da til en del kilo til opsætning og med 177kr pr pose lip (år 2024) så koster det vel noget nær 80kroner i befæstigelse af bare én plade?

Jeg står i samme situation og skal beklæde bagmur med synlig rem. Har gjort det i et par andre værelse for 5 år siden med en Dana lim med zig zag mønster. De sidder der endnu. Men kan egentlig godt lige ideen om at der er fuld kontakt på pladen til mur.

Nogen der har gjort nummeret med limmørtel til gasbeton blokke? eksempelvis Lip Limmørtel? Eller anden knap så kost tung metode?

Vi endte med at køre med dot-and-dab så de er limet i punkter, og så banket i lod med det samme. Det holder stadigt 😁💪

 

Lee skrev den 17-01-2024 13:46:54

Vi endte med at køre med dot-and-dab så de er limet i punkter, og så banket i lod med det samme. Det holder stadigt 😁💪

Tak for info ,👍🏼 

Var det så med fliseklæb?

Hvad vil du tro dækningen af bagsiden er 20%, 30%? Måske mere.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også