Tildækning af murrem ved gavl på 70erhus

Hej

Vi skal have skiftet gavle på vores hus ifm. tagrenovering.

Huset er et 70er hus med træskelet og skalmur. I tilstandsrapporten, da vi overtog huset, blev det anmærket at murremmen ved gavlene ikke var tildækket og der derfor var risiko for opfugtet murrem.

Den nye gavl udføres i Ivarplank og planen er at trække den helt ned forbi murrem/rulleskiftet og derved lukke det indhak der er mellem gavlbeklædning og mur. Jeg vil sørge for at lave en luftspalte fra gavl beklædning og mur, således luft kan komme om bagved.

Er der noget jeg bør være opmærksom på her når jeg lukker indhakket af? Manglende ventilation af hulmur eller andet?

Hvorfor har man i det hele taget lavet dette indhak? Jeg ser det på flere huse - også hvor det er bevaret efter skift af gavl.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lad være med at køre beklædningen helt ned over murkronen. Det vil visuelt få huset til at “gå i knæ”. Læg en vandnæse ovenpå de 3-4 cm mur og ud over kanten. Problemet er ikke opfugtning af træet, men den regn, der kan trænge ind mellem sten og rem. Lad beklædningen gå 1-1,5 cm nedenfor toppen af remmen. Profilmetal har nogle rigtig gode produkter og bukker gerne efter dine mål:
https://www.profilmetal.dk/wp-content/uploads/vandnaese_1.jpg 
du kan få bukket i længder a 3-4 meter i flere farver med overfladegaranti.
Tak for dit svar.

Med "gå-i-knæ" mener du så i stil med dette? Synes størstedelen af husene er lavet i stil med dette.

Løsningen med en vandnæse vil jeg bestemt ikke afskrive - det kunne og blive flot. Så længe jeg ikke skal have hele rembrætter inddækket i zink. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis