Pakgarn versus paktape

Hej
Har lige brugt en del timer med at montere en stophane med paktape og stadig ikke lykkes at få den hel tæt ved samlingen. Efterfølgende blev jeg informeret om at man skulle give rulle 10 omgange med Tapen for at sikre at det blev tæt. Det lykkes desværre ikke, nu vil jeg forsøge med pakgarn.
Kræver det også en at det rulles på en vis antal gange og skal der bruges fedt til.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke om det skyldes at du lægger garnet/tapen forkert på.
Jeg vil dog sige at jeg har heller ikke gode erfaringer med tape, men pakgarn virker altid.
Når pakgarnet vikles om gevindet, startes der altid længst inde på gevindet. Det sted kalder fagmanden for brystet. Der vikles med uret, og garnet skal hele tiden holdes godt stramt til gevindet. Den sidste stump vikles også om, inden garnet presses helt ind ved at dreje røret rundt mellem tommel- og pegefinger.



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du skal bruge paksalve på pakgarnet, tro ikke der findes en anvisning om antal o/m, men kom et godt jævnt lag på, og godt med paksalve, så skal det nok blive tæt.

Eneste brugbare alternativ til pakgarn og paksalve jeg har prøvet er denne her, den virker fortrinligt, og her er anvisning om antal omgange der skal på  Link

Vi prøver igen, i morgen --
Du har vel rullet tapen på den rigtige vej. Det skal gøres “i urets retning”, så tapen ikke skubbes af når du spænder gevindet. Når der er nok tape på gevindet kan du tydeligt mærke modstand når du spænder det sammen. Det skal kunne lade sig gøre at få det tæt ved brug af gevindtape. Små dimensioner op til 3/4” skulle slet ikke være noget problem.
Med pakgarn og paksalve går du “aldrig galt i byen”. Du snører en passende mængde pakgarn omkring gevindet - med uret, og bagefter smører du paksalve på, så overfladen er dækket med et ”skrabet lag”.

Søren O
Under 1" kan man bruge PTFE tape, 1" og over, pakgarn/fæhår/hestehår plus salve når det er vand, og kun garn når det er olie.

Hvis garn, så.gør "overfladen" af gevind toppene ru vha. En fil eller nedstryger klinge, så bliver garnet bedre siddende.
Vikles på samme retning som når du strammer gevindet.

PTFE tape kan kun "skrues på", bare 5° retur drejning er nok til at ødelægge pak-evnen.

Gar kan drejes op til en halv omgang baglæns,  uden at ødelægge pakke evnen. Men det er bedst man kun strammer gevindet.

Husk det kun er gevind man kan tætne med garn/tape.
Skære rings fittigs og pres fittings skal der andre midler til.

 

Til sådanne haner oa som afslutter og ikke der skal vrides mere på bruger jeg vvs-tætning så slipper men for at bokse med tape og garn.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Steensen skrev den 06-04-2021 16:33:29

Husk det kun er gevind man kan tætne med garn/tape.
Skære rings fittigs og pres fittings skal der andre midler til.

Har for mange år siden lært et triks, af en gammel VVS, man laver en såkaldt rævehale, en lang sammenhængende tråd af pakgarn, som man smøre  ind i paksalve, som kan så snor om røret og skrue omløberen på, så virker det som en press ring...
Den kan redde mange ting, såsom manglende gummipakning, utæt pex samling ovale rør mv. ikke en reglementeret løsning, men god at kende når man står med håret i postkassen søndag aften.
 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Smid dit pak-tape langt væk og brug pak-garn og salve og du vil aldrig opleve utætte samlinger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis man har arbejdet med hydraulik hvor man hverken må bruge garn eller tape så kommer man til at se det fede ved vvs-tætning.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis