Pakgarn versus paktape

Hej
Har lige brugt en del timer med at montere en stophane med paktape og stadig ikke lykkes at få den hel tæt ved samlingen. Efterfølgende blev jeg informeret om at man skulle give rulle 10 omgange med Tapen for at sikre at det blev tæt. Det lykkes desværre ikke, nu vil jeg forsøge med pakgarn.
Kræver det også en at det rulles på en vis antal gange og skal der bruges fedt til.
Hej Har lige brugt en del timer med at montere en... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
je_ns skrev den 06-04-2021 20:13:49

Har for mange år siden lært et triks, af en gammel VVS, man laver en såkaldt rævehale, en lang sammenhængende tråd af pakgarn, som man smøre  ind i paksalve, som kan så snor om røret og skrue omløberen på, så virker det som en press ring...
Den kan redde mange ting, såsom manglende gummipakning, utæt pex samling ovale rør mv. ikke en reglementeret løsning, men god at kende når man står med håret i postkassen søndag aften.
 

 

 Jeg arbejder til søs, hvor jeg gang på gang ser fillipinerne bruge ptfe tape udenpå skæreringen. Det er ikke brugbart.

Men dit trick til at erstatte en skærering er noget andet, man skal bare huske man ikke skal putte det på omløber gevindet.

 

Jeg havde en nabo for mange år siden, som var uddannet “rørlægger”,
Han sagde, at ved tape har man en chance, mens ved pakgarn (og salve), så kan man som regel justere en halv omgang.
Jeg gik fluks ud og købte garn og paksalve, og har det endnu.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hej
Meget krævende at få lagt pakgarnet ordentlig,  men jeg tror det lykkes denne gang
Holder nu øje med om der kommer en dråbe i ny og næ.
Hvis der gøre det vil jeg købe noget som kan tætne det.
https://www.biltema.dk/byggeri/vvs/kemikalier/vvs-tatning-2000031881

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Til tråd-starter: Mener du pak-garn eller er det pak-tape du stadig bruger. Det er netop lidt vanskelig, men naturligvis mulig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand det var pak garn og det lykkes mig at tætne denne gang.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis