Spot, korrespondance og stikkontakt

Hej,

Jeg er ved at prøve at genemskue lyset i vores køkken hvor der skal spots op som skal kunne tændes og slukkes i begge ender af køkkenet samt være stikkontakter under "tænd og sluk" / "tangenterne".

Tænker at spotsne skal samles med downlightkabel mit spørgsmål er så er jeg nød til at trække et ekstra installationskabel over til stikkontakten i den modsatte ende for at installationen bliver lovlig?

Illustration af hvordan jeg havde tænkt det skal være før det er lovligt
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tusinde tak Jens - så dette ser mere rigtigt ud?
Er det O.K. at der bliver brugt en blå ledning imellem spotsne og må jeg evt. bruge blå istedet for sort fra forgreningsdåsen til første spot, så jeg kan bruge et 3 ledet installationskabel i stedet for at skulle have et rør og enkelt ledninginger blot for at det ikke er en blå ledning.
Velkommen på lds
Det ser ikke for godt ud og langt fra rigtig eller lovlig. Jeg kunne også bruge stærkere ord, men vil holde lav profil da du er helt ny her. Det er elektriker arbejde så det bliver ikke mere lovlig af at følge min beskrivelse neden for, men måske knap så synlig at det er "hjemmelavet"
Du skriver "forgreningsdåse" Jeg går ud fra at du mener PL lofts dåse med blænd-dæksel eller lampeudtag. Forgrenings dåse pynter ikke i et køkken og du havde vel ikke tænkt dig at gemme den   Er det med blænddæksel bruges samlemuffer hvor jeg nedenfor har noteret klemme betegnelser.
Jeg beskriver det som en B korrespondance hvis du skulle følge Link fra Jenshøj
Du skal have 5 leder fra afbryder / stikk. kombination i hver side og op til PL dåse
Det kan være 3 leder tilgang hvor du skriver installationskabel
Og LED downlight kabler skal ikke til afbr/stikk kombination men går hen til PL dåse. med 1 ende
alle 4 Lyseblå  samles i N klemme i udtag => blå klemme i stikkontakter
Sort i rød klemme i begge afbrydere, og 2 sorte samles i M2 i udtag eller med samlemuffe i PL dåse
 Grå ledning i en af de andre klemmer i begge afbrydere og 2 grå samles i udtag klemme M1 sammen med brun fra downlight
 Brun ledning i den sidste klemme i begge afbrydere og lille stump videre ned til rød klemme i stikkontakt De 3 Brune samles i L klemme i udtag
gul/grøn i den grønne klemme i begge stikkontakter, og samles i jordklemme i udtag.
De fleste spots kræver ikke jord, men det skal du tjekke. Hvis der er 3 klemmer i samleboks men ikke noget jordsymbol så er det uden jord, eller de er mærket med 2 firkanter inden i hinanden
Der er tegnet 2 tangenter på afbrydere det er ikke tilfældet ved korrespondance.
Du har tegnet 2 stikkontakter under hinanden hvilket er ok så fører du bare 3 stumper ledninger i rette farver videre til den nederste.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusinde tak Elmand.

Jeg ved godt jeg er ude på lidt dybt vand og planen er at en elektrikker skal have love til at færdig montere det.
Men i mangel på at få fat i en elektrikker der har tid lige nu og resten af et køkken jeg gerne vil have lavet færdig forsøger jeg at gøre installationen så klar som muligt :)

Forgreningsdåsen var egentlig tænk som en FUGA indmuringsdåse i væggen med et blinddæksel på da jeg ikke havde tænkt på loftsdåser da jeg ikke skulle bruge lampe udtag, men det virker da som den mere rigtige løsning.

Og ja så prøver jeg bare at forstå installationen selvom jeg vil lade en fagmand lave lednings arbejdet.
Ud fra din beskrivelse og linket er jeg kommet frem til dette, ser det rigtigt ud? (Det blev lidt mere rodet at se på nu).
Eller er jeg helt tabt?

Hov Brun fra spot skulle jo i M1

Du skal kun have 1 PL loftsdåse. Den til venstre er unødvendig, så væk med den.
Og du må gerne fortsætte med flere spot.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis