gulvvarme shunt (fordelerrør) ingen fremløb til kreds ?


hejsa.Sidder med et wavin shunt system med deres gamle 8014 controller/termostater. Der sidder en grundfos pumpe på (auto adapt).Systemet virker fint på de allerede installerede lokaler.
Der er 15-16 kredse på fordelerrøret.
Der er 2 kredse ledige.

Problemet består i at jeg har koblet en ekstra kreds på, da jeg har lagt noget nyt 16mm PEX gulvvarme i endnu et lokale.

Der kommer fint vand igennem fra fordelerrøret hvor telestaten sidder (retur) og ind i gulvslangerne på gulvet.
Selvfølgelig også hvis jeg åbner op for bleed/hanen som sidder for enden af fordelerrøret.
Den samme hane har jeg også siddende på fremløbs fordelerrøret. Der kommer også fint vand ud.. lidt lunere dog :) (se billede, det sidste)

Fordeler røret på shunten, som fordeler fremløbet/varmen, der kommer der intet ud af på lige netop den kreds jeg har brugt.
Så vidt jeg kan se, så sidder der i bunden af fordeler rørets forbindelse en ventil (billede 1), som jeg formoder påvirkes af den PEX kompression forskruning som jeg fastgører PEX slangen til fordeler røret med.

Men lige fedt, kommer der ingen gennemgang på lige netop den kreds.
Har endda forsøgt med at skrue et lille 5cm PEX rør med forskruning på fremløbs fordelerrøret (se billed 3).

Godt spændt til, men der kommer intet ud af den.

telestaten virker fint (billede 2).
pumpen virker fint.
andre kredse på samme fordelerrør virker fint ??

hvor går jeg galt ?
er fordeler røret defekt, eller noget jeg er uvidende omkring ?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der sidder ret sikkert en reguleringsskrue, under det hvide dæksel, der skal justeres efter gulvslangelængden med en unbraconøgle. Mon ikke du kan Google lidt mere om netop din gulvvarmeshunt. Ellers prøv om du ikke kan finde justerskruen og åbne “nogle omgange”.

Søren O
Hej Søren.

Glemte at fortælle, at jeg har justeret den ventil justerings skrue (Umbraco) i begge retninger.
Der kommer ingen vand. Selv med mit dummy pexrør på 5cm.

Hmmm.

Har manulen ved hånden. Men synes ikke der står noget brugbart.
Hvad sker der, hvis du forsigtigt skruer den hvide hætte af, med dit dummy-rør på?er den hvide hætte ikke en art hane? (Justering) 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

bag ved det hvide låg gemmer sig umbraco justerings skruen. Låget er ikke af betydning.
Låget til telestaten, når denne ikke er sat i, har en mere reel funktion iden den påvirker ventilen. Dvs. her kan man åbne og lukke for retur for kredsen manuelt ved at skrue den helt i bund (lukket) eller helt af (åben).
Men nu virker retur / telestat delen af kredsen fint.
Det er fremløb, som er død.
problem fundet: fejl 40

der er 2 umbraco skruer, som man skal benytte på min model af shunt.
den yderste er umbraco (6mm), den inderste er (5mm) og det er denne, som løfter ventilen, som der er afbilledet (billede #1)
Tak for tilbagemelding - det er altid rart at høre hvordan problemet blev løst.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis